Guld, Andrea Mária and Csanádi, Katalin (2020) Országos kompetenciamérés eredményeinek statisztikai feldolgozása a szövegértés és az idegen nyelv kedveltségének összefüggésében. Psychologia Hungarica Caroliensis, 8 (4). pp. 180-239. ISSN 2064-2504
|
Text
EPA02497_psychologia_2020_04_180-239.pdf Download (3MB) | Preview |
Abstract
Ebben a tanulmányban azt vizsgáljuk, hogy vajon az anyanyelv tanulása után az idegen nyelv tanulása, az idegen nyelv tantárgy szeretete és az iskola tanterve milyen befolyást gyakorolhat az anyanyelvi szövegértésre. A szakirodalom-kutatásunk limitált eredménnyel járt, az általunk vizsgált témakörben három kisebb kutatást találtunk és foglaltunk össze, amelyek a matematika szövegértés fejlesztését vizsgálták a matematika tantárgy révén illetve az idegen nyelv tanulásának kapcsolatát (tanterv) a szövegértéssel. Az idegen nyelv tanulása általi agyi változásokról egy rövid összefoglalót írtunk. A statisztikai elemzéshez két reprezentatív, nagymintás adatállományt, a 2017-es Országos Kompetenciamérésben résztvevő 6. és 8. osztályos tanulók eredményeit használtuk fel: 6. osztályos tanulók száma 91.599, illetve a 8. osztályos tanulók száma 87.990. Mivel idegen nyelvi osztályzat nem szerepel az OKM-ben, ezért az adott iskola helyi tantervét vettük figyelembe, tekintettel arra, hogy abban a normál tanterv mellett szerepel nemzetiségi és kéttannyelvű általános iskola, ami az idegen nyelv magasabb szintű (például emelt óraszám, vagy adott tantárgyak idegen nyelven való oktatása) tanítását feltételezi., De az iskolai tanterv-adatállományban szereplő emelt szintű („tagozatos”) tantervű iskolák adatait is tartalmazza az elemzés (ennél pontosabb specifikációt az adatbekérés nem tartalmaz), mivel ez – habár azt nem tudjuk mely tantárgyat tanulják a diákok emelt szinten - finomhangolhatja az analízist a szövegértés tekintetében. Emellett az idegen nyelv tantárgy szeretetét is a vizsgálat tárgyává tettük, szintén az idegen nyelv hiányzó osztályzata miatt, feltételezve, hogy az idegen nyelv tantárgyat szeretők jobb osztályzattal rendelkezhetnek. Az elemzésben a 2017-es Országos Kompetenciaelemzés 6., illetve 8. osztályos tanulóinak standard szöveg-értés pontszámát (O zpsc), az iskola helyi tantervét [normál, nemzetiségi, kéttannyelvű, emelt színtű (TA01002)], illetve az idegen nyelv tantárgy szeretetét (TA05511), mindezek kapcsolatát vizsgáltuk a meg-adott adatállomány alapján. A 6. osztályos tanulók száma az adatbázis alapján: 91.599 fő. A tanuló neme a központi adatbázis alapján: 44.546 lány (48, 63 %) és 47.053 fiú (51,37 %). Tanterv alapján érvényes adat 75.950 főnél volt, hiányzó adat 15.649. Az idegen nyelv szeretetének érvényes adata 75.887, hiányzó adat 15.712. A 8. osztályos tanulók száma az adatbázis alapján: 87.990 fő. A tanuló neme a központi adatbázis alapján: 43.470 lány (49, 4 %) és 44.520 fiú (50,6 %). Tanterv alapján érvényes adat 69.671 főnél volt, hiányzó adat 18.319. Az idegen nyelv tantárgy szeretetének érvényes adata 69.255, hiányzó adat 18.735. Az eredmények: az elemzés eredménye azt mutatja, hogy mind az iskola tanterve és a szövegértés, mind az idegennyelv tantárgyának szeretete és a szövegértés között kimutatható kapcsolat.
Item Type: | Article |
---|---|
Additional Information: | ISSN online: 2064-3101 |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
Depositing User: | Zsolt Baráth |
Date Deposited: | 08 Jun 2022 09:29 |
Last Modified: | 08 Jun 2022 09:29 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/143551 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |