REAL

Serdülőkorú diákok társas kapcsolatainak elemzése a viselkedésváltoztatást célzó beavatkozások támogatásához = Analyzing the social networks of adolescent students to support behavior change interventions

Vokó, Zoltán and Varsányi, Péter and Tóth, Gergely (2022) Serdülőkorú diákok társas kapcsolatainak elemzése a viselkedésváltoztatást célzó beavatkozások támogatásához = Analyzing the social networks of adolescent students to support behavior change interventions. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS, 63 (1). pp. 3-12. ISSN 1786-2434

[img]
Preview
Text
7401-Cikkszovege-35555-2-10-20220513.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (397kB) | Preview

Abstract

Bevezetés: Az utóbbi időben egyre nagyobb figyelem irányul a viselkedésváltoztatás lehetőségeire. Mivel a fiatalkorban kialakuló viselkedési minták egész életen keresztül meghatározók maradnak, így ez a korcsoport kiemelt célcsoportja kell, hogy legyen ezen beavatkozásoknak. Az iskolai osztályok felépítésének és az osztályon belüli kapcsolatok minél részletesebb megismerése elengedhetetlennek tűnik a sikeres viselkedésváltoztatási beavatkozásokhoz. Kutatásunk célja hazai serdülőkorú fiatalok iskolai osztályközösségeinek hálózatkutatási módszerekkel való elemzése a célzottabb viselkedésváltoztatási beavatkozások támogatásához. Módszertan: Kutatásunk a 2015-ben készített Egészségkommunikációs Felméréshez kapcsolódik, ahol a résztvevő 7. osztályosok (13–14 évesek) egy almintáján az osztályközösségek szerkezetét vizsgáló adatgyűjtés is kivitelezésre került 40 osztály 680 tanulójának részvételével. Elemzésünk során elsőként arra kerestük a választ, hogy a diákok közötti viszonyokat vizsgáló kérdésekre adott válaszok mennyiben átfedőek, lehet-e azok alapján az osztályban jelen lévő különböző társas kapcsolati hálókra vonatkozóan következtetéseket levonni. Megvizsgáltuk továbbá, hogy a felméréshez használt kérdőívben szereplő kérdések száma redukálható-e tisztán információs értelemben, ezzel is gyorsítva és segítve a jövőbeni adatfelvételt. Eredmények: A kérdések hálózatalapú csoportosítása során három, egymástól jól elkülöníthető kérdéscsoportot sikerült detektálnunk: az elutasításra, a népszerűségre és a szimpátiára vonatkozó kérdéseket. Ezen kérdések mentén a vizsgált osztályokban három teljesen különböző társas kapcsolati hálózat rajzolható fel. Eredményeink szerint a kutatáshoz használt 29 kérdésből álló kérdőív használatával előállított információmennyiség reprodukálhatósága már 10 kérdés esetén is 90%-os, 15 kérdéssel pedig 95%-os lehet. Következtetések: Eredményeink alapján a serdülőkre fókuszáló viselkedésváltoztatást célzó iskolai beavatkozások tervezése esetében elégségesnek tűnik egy rövidített kérdőívvel, az osztályokban jelenlévő három különböző társas kapcsolati hálózatból csupán azt feltérképezni, amely a beavatkozás megvalósítása szempontjából releváns. Így kevesebb adatfelvétellel és egyszerűbb elemzéssel célzottabb beavatkozásokat lehet tervezni és megvalósítani, ami vélhetően a beavatkozás sikerességét is növeli.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: viselkedésváltoztatás, serdülők, iskolai osztályok, társas kapcsolatok, hálózatkutatás
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF06 Psychology of adolescence / serdülő kor pszichol.
H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás > HM5 Social psychology / szociálpszichológia
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 22 Sep 2022 14:24
Last Modified: 13 Aug 2024 07:37
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/149360

Actions (login required)

Edit Item Edit Item