Zolnay, János (2022) „Hová tűntek a magyar gyerekek?” Egyházi és vákuumiskolák egy keletmagyarországi régióban. EDUCATIO, 31 (3). pp. 392-408. ISSN 1216-3384 (print); 1419-8827 (online)
|
Text
1419-8827-article-p392.pdf Download (235kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány két részletes vizsgálat alapján egy kelet-magyarországi térségbenelemzi az iskolaegyháziasítás folyamatának korszakait és hatását a helyioktatási kvázipiacra. Az első korszakban az egyházi iskola szigorú hitelviigazodást követelt diákoktól és pedagógusoktól egyaránt. A második fázist azautonóm intézményi leválások jellemzik: az iskolák azért kezdeményezték afenntartóváltást, hogy szelektálhassanak a jelentkező diákok közül. Ezeknek aziskoláknak a vallásos jellege, illetve a diákok és tanárok hitvallása pusztaformalitás. A harmadik korszakban a folyamatnak a régióban domináns kálvinistaegyház oktatási logisztikai érdekei szabnak határt. Az egyházmegye csak abban azesetben engedélyezi újabb iskola átvételét vagy alapítását, ha az nem teremtkonkurenciát a már működő kálvinista iskoláknak. Az iskolák államosítása utánhelyi szinten közpolitikai vákuum alakult ki, és ezen az egyházi iskolákarányának jelentős növekedése sem változtatott.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | L Education / oktatás > LF Individual institutions (Europe) / oktatási intézmények, Európa > LF1 Individual institutions (Hungary) / oktatási intézmények, Magyarország |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 24 Oct 2022 12:08 |
Last Modified: | 31 Mar 2023 08:58 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/152347 |
Actions (login required)
Edit Item |