Hajnády, Zoltán (2022) Anna három arcképe : Festés szavakkal. A képleírás szerepe Tolsztoj poétikájában. A NŐI DIMENZIÓ - FEMME HARMONE : A KORTÁRS NŐI REFLEXIÓK FÓRUMÁNAK FOLYÓIRATA, 2 (Ksz.). pp. 46-67. ISSN 2786-3905
|
Text
ND_2022KSZ_v2_2_HajnadyZoltan.pdf Download (770kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány Anna Karenina három portréja kapcsán arra a kérdésre keresi a választ, mi a képleírás (ekfrázis) szerepe Tolsztoj poétikájában? Feloldható-e a wittgensteini antinómia: „amit mutatni lehet, azt nem lehet mondani.” Képes-e egy verbális szöveg vizuális illúziót kelteni, az olvasót nézővé változtatni? Megvilágítható-e az egyik műfaji tartományba tartozó alkotás egy másik műfaj segítségével? Vannak-e a képleíráshoz megfelelő poétikai eszközök? Tolsztoj az alakokat és a tárgyakat oly élethűen festi meg és állítja az olvasó szeme elé, hogy bizonyos értelemben a leírásból gondolati képet, virtuális festményt formál. A térbeliség időbeliségbe fordításával áttöri az ábrázolható és a leírható közti határvonalat: a nyelvi világból átlép a képi világba, az olvasót nézővé változtatja.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PG Slavic, Baltic, Albanian languages and literature / szláv, balti, albán nyelvek és irodalom |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 12 Dec 2022 08:13 |
Last Modified: | 12 Dec 2022 08:13 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/154684 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |