REAL

Az érzelmi intelligencia és a kiégés kapcsolatának vizsgálata oktatóknál

Balázs, László (2020) Az érzelmi intelligencia és a kiégés kapcsolatának vizsgálata oktatóknál. VEZETÉSTUDOMÁNY, 51 (12). pp. 85-101. ISSN 0133-0179

[img]
Preview
Text
549-Tanulmanyszovege-2869-1-10-20201210.pdf

Download (969kB) | Preview

Abstract

Az érzelmi intelligencia fejlesztése olyan (vezetői) jelenlétet eredményez, amely támogatja az egészséges szervezeti kultúra működését. A szerző tanulmányában amellett foglal állást, hogy az érzelmi intelligencia fejlesztése védőfaktorként szolgál a kiégéssel szemben. Saját és mások korábbi vizsgálatait ismertetve egy érzelmiintelligencia-központú fejlesztési koncepciót vázol fel, melynek középpontjában egy oktatókon elvégzett empirikus kutatás eredményei állnak (N=292). Korrelációvizsgálatot és regresszióelemzést végzett el, melyek eredményei alapján elmondható, hogy az érzelmi intelligencia és a kiégés különböző szintjei között közepes és erős korreláció mutatható ki, az érzelmi intelligencia közvetlen, negatív hatást gyakorol a kiégés tünetegyüttes egyes szintjeivel szembeni fogékonyságra. Az elemzések során sikerült azonosítani a nem és a kor moderátorszerepét, valamint az érzelmiintelligencia-tényezők közötti mediátori szerepet a kiégésre gyakorolt hatásmechanizmusokban. A vizsgálat eredményei, valamint a korábbi szakirodalmi megállapítások alapján elmondható, hogy az érzelmi intelligencia fejlesztésével ellenállóbb munkahelyi környezet, reziliensebb munkavállaló és egészségesebb vállalati kultúra alakítható ki.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Emotional Intelligence; leadership; szervezeti kultúra; szervezetfejlesztés; kiégés; burn-out; Organizational Culture (OC); érzelmi intelligencia; organizational development;
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 20 Apr 2023 06:01
Last Modified: 20 Apr 2023 06:01
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/164004

Actions (login required)

Edit Item Edit Item