Csontos, Réka Sára and Szabó, Zsolt Roland (2019) Hálózati tanulás - tanuló hálózatok. VEZETÉSTUDOMÁNY, 50 (1). pp. 2-13. ISSN 0133-0179
|
Text
VT_2019n1p2.pdf - Published Version Download (852kB) | Preview |
Abstract
A gazdasági folyamatok napjainkban túlmutatnak a szervezeti határokon, hálózatokban zajlanak, így a tanulás kérdéskörét is érdemes ebben a tágabb kontextusban vizsgálni. A tanulás témakörében született tanulmányok javarészt a szervezeteken belüli, illetve a szervezetek közötti tudásátadásra koncentrálnak, a hálózati tanulás kevésbé kutatott terület. Eme szakirodalmi összefoglaló olyan hazai és nemzetközi kutatásokat vizsgál az utóbbi évekből, amelyek nemcsak szervezeti, hanem szervezetközi és hálózati szinten is elemezték a tanulás jelenségét. Jelen cikk a tanulás különböző szintjeit fogalmilag elhatárolja, a meghatározások tisztázásával pedig feltárja a hálózati tanulás és a tanuló hálózat, valamint a szervezetközi és a hálózati tanulás közötti különbségeket és hasonlóságokat. A hálózati tanulással kapcsolatban a szerzők kitérnek a hálózatok dinamikájára is. Az irodalmi áttekintés eredményeképp öt tanulási típust különítettek el a tanulás alanya és kontextusa alapján, így a további kutatásokban ezeket érdemes külön-külön empirikusan is megvizsgálni. A hálózati tanulás legtöbbször észrevétlen (még a vezetők számára is), de segítségével a hanyatló iparágak megújulása, globális értékláncok versenyképessége, vagy akár új iparág/kategória teremtése is fokozható, ezért gyakorlati szempontból is fontos a jelenség megértése.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | szervezeti tanulás, interperszonális tanulás, diád, laterális kapcsolat, horizontális kapcsolat, vertikális kapcsolat |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HB Economic Theory / közgazdaságtudomány |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 27 Apr 2023 14:00 |
Last Modified: | 27 Apr 2023 14:00 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/164450 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |