Agárdi, Irma (2019) A tapintás iránti preferencia mediáló hatása a fogyasztó neme, a termék típusa és a csatornaválasztás kapcsolatában. VEZETÉSTUDOMÁNY, 50 (1). pp. 70-79. ISSN 0133-0179
|
Text
VT_2019n1p70.pdf Download (645kB) | Preview |
Abstract
A kutatás arra a kérdésre keresi választ, hogy a vásárlási döntésnél a tapintás iránti preferencia milyen közvetítő szerepet játszik a fogyasztók neme, a vásárolt termék típusa és a csatornaválasztás között. A termék megtapintásának több célja lehet. A funkcionális tapintás lehetővé teszi a vizuálisan nem megfigyelhető termékjellemzők (pl. puhaság, alak, súly) értékelését a konkrét vásárlási döntés meghozatalakor. Másrészt a termékek megérintése konkrét vásárlási cél nélkül is élményt, örömöt jelenthet a fogyasztó számára, amelyet autotelikus tapintásnak nevezünk. A kutatási kérdés megválaszolására egyetemi hallgatók körében került sor az adatgyűjtésre. Az összefüggéseket kovarianciaalapú, strukturális egyenletek modelljével (SEM) tesztelte a szerző. A kutatási eredmények alapján az autotelikus tapintás fontossága mediálja a fogyasztó nem és a funkcionális tapintás kapcsolatát. A női vásárlók hajlamosabbak konkrét vásárlási cél nélkül, pusztán az érzékszervi élmény miatt megtapintani a terméket, amely erősíti a funkcionális tapintás iránti preferenciájukat is. Ezenkívül az autotelikus tapintás közvetve befolyásolja a funkcionális tapintás fontosságának és a csatornaválasztásnak a kapcsolatát. Minél inkább jellemző a fogyasztóra az autotelikus tapintás, annál fontosabb lesz számára a vásárláshoz kapcsolódó, funkcionális tapintás, amely viszont csökkenti az online csatorna választásának valószínűségét.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | tapintás, nem, terméktípus, csatornaválasztás, mediáció |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HM Sociology / társadalomkutatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 28 Apr 2023 07:28 |
Last Modified: | 28 Apr 2023 07:28 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/164458 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |