REAL

A vállalkozói döntéshozatali logikák kognitív megközelítése

Vörös, Zsófia and Rideg, András and Sipos, Norbert and Lukovszki, Lívia (2023) A vállalkozói döntéshozatali logikák kognitív megközelítése. KÖZGAZDASÁGI SZEMLE, 70 (5). pp. 544-563. ISSN 0023-4346

[img]
Preview
Text
03VorosessztsaiA.pdf

Download (255kB) | Preview

Abstract

A vállalkozói viselkedés mögött két különböző és nagy érdeklődéstől övezett döntési logika áll: a kauzáció (causation) és az effektuáció (effectuation). A kauzáció a neoklasszikus értelemben vett racionális vállalkozói döntéshozatali logikán alapul, azaz az előre meghatározott célokhoz illesztik a döntéseket. Az effektuáció a bizonytalanságot hordozó és dinamikus környezetben is jól alkalmazható, egyszerű szabályokon és limitált információfeldolgozáson, azaz heurisztikákon alapuló vállalkozói döntési logika vagy viselkedés, amely a neoklasszikus racionalitás cél–eszköz viszonyát megfordítva a meglévő eszközöket új célok és törekvések érdekében hasznosítja. Korlátozott ismereteink vannak azonban arra vonatkozóan, hogy egyes vállalkozók miért bíznak nagyobb valószínűséggel az egyik döntési logikában, mint a másikban, vagy éppen ellenkezőleg, miért használják mindkét logikát integrált módon. Ezenkívül a döntési logikák hatékonysághoz fűződő viszonya sem nyert eddig egységes elméleti és empirikus alátámasztást. Jelen cikk azáltal kíván hozzájárulni ezekhez a kutatási kérdésekhez, hogy a két vállalkozói döntési logikát mind elméleti vizsgálódás, mind pedig empirikus elemzések útján általános döntéselméleti megközelítésekhez köti.

Item Type: Article
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HF Commerce / kereskedelem > HF5001-6182 Business management / üzleti menedzsment
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 11 May 2023 12:08
Last Modified: 11 May 2023 12:08
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/165217

Actions (login required)

Edit Item Edit Item