Kajos, Attila and Prisztóka, Gyöngyvér and Paic, Róbert (2017) A nézőtéri sportfogyasztás motivációit mérő, magyar nyelvű „SPEEDE-H” skála validációja és néhány eredménye. VEZETÉSTUDOMÁNY, 48 (10). pp. 19-31. ISSN 0133-0179
|
Text
VT_2017n10p19.pdf - Published Version Download (522kB) | Preview |
Abstract
A professzionális sport világának egyik legfontosabb szereplője annak fogyasztója, vagyis a sportesemények helyszínén, valamint a média közvetítései révén otthonukban vagy közösségi tereken szurkoló nézők tömegei. A passzív vagy más néven nézői sportfogyasztás vizsgálata éppen ezért került a sportmarketing aspektusaival foglalkozó nemzetközi szakemberek érdeklődésének középpontjába. A szerzők cikkükben arra keresik a választ, hogy milyen tényezők húzódnak meg a különböző magyar elsőosztályú látvány-csapatsportágak szurkolóinak mérkőzéslátogatása mögött, miben különböznek egymástól az egyes szurkolói szegmensek? E motivátorok azonosítása érdekében ezért létrehoztak egy magyar nyelven eddig nem elérhető mérőskálát. Írásukban a szurkolók motivációit vizsgáló nemzetközi szakirodalom áttekintését követően bemutatják az eredeti ”SPEED” skála kialakításának és felépítésének jellemzőit, valamint azon folyamatot, amely révén létrehozták a sportfogyasztás mögött húzódó motivációkat mérő magyar nyelvű, kiegészített ”SPEEDE-H” skálát. A hasonló skálák validitásvizsgálati módszereit követve két mintavételi eljárás (n=137 és n=1920) során alakították ki, majd véglegesítették, az összesen 12 itemből és hat faktorból (társas kapcsolatok, teljesítmény-, önbecsülés-, izgalomkeresés-, kikapcsolódás/elmenekülés- és esztétikummotiváció) álló helyszíni sportfogyasztási motivációt mérő skálát. Az eredmények tükrében a SPEEDE-H alkalmas arra, hogy mérje a magyar helyszíni nézők motivációit és szegmentációs instrumentumként szolgáljon a klubok marketingszakemberei számára a vizsgált négy látvány-csapatsportágban (jégkorong, kézilabdázás, kosárlabdázás, labdarúgás). A kutatás során a vízilabda-szurkolóktól vett részmintát annak alacsony elemszáma (n=62) miatt végül kivonták, ezért nem teljes a bemutatásra került látvány-csapatsportágak köre.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | passzív sportfogyasztás, fogyasztói motiváció, pszichometrikus skála, pszichografikus szegmentáció, validitás vizsgálat |
Subjects: | G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GV Recreation Leisure / szabadidő, szórakozás > GV557-GV558 Sport and fitness sciences / Sport és fitnessztudományok H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 11 May 2023 14:24 |
Last Modified: | 11 May 2023 14:24 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/165227 |
Actions (login required)
Edit Item |