Földes, Dávid and Ondřej, Přibyl (2023) Helyettesítő vagy kiegészítő? Közösségi kerékpár használati adatok elemzése tömegközlekedési megállók között: Budapesti esettanulmány = Competitive or complementary? Analyzing bikesharing use between public transport stops: Budapest case study. In: XIII. International Conference on Transport Sciences = XIII. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia. Közlekedéstudományi Egyesület, Győr, pp. 561-573. ISBN 9786156443175
|
Text
FoldesPribyl_Gyor_2023_megjelent.pdf Download (926kB) | Preview |
Abstract
A városok számára cél a fenntarthatóbb közlekedési módok, elsősorban tömegközlekedés és a mikromobilitási módok használatának ösztönzése a személygépjárművek adta kihívások kezelése érdekében. A kerékpármegosztó szolgáltatások elsődleges használati célja az első vagy utolsó kilométerek megtétele, így a teljes utazási láncban a tömegközlekedési módok megállójának megközelítése vagy elhagyása. Ugyanakkor, különösen a belvárosban, akár a tömegközlekedési utazásokat helyettesítheti is. Annak megértése érdekében, hogy ezen két közlekedési mód egymás versenytársa vagy kiegészítője térbeli elemzést végeztünk közösségi kerékpár használati honnan-hová adatainak felhasználásával; az elemzés során a hangsúly azon bérlésekre helyeztük, amelyek tömegközlekedési megállókból indulnak és/vagy érkeznek. Több, mint 6000 hétköznap vagy szombat délutáni csúcsidőszakban végrehajtott kerékpáros utazást elemeztünk, annak érdekében, hogy feltárjuk a hivatásforgalmi és szabadidős utazások közötti eltéréseket. Külön elemeztük a jelentős nagykapacitású tömegközlekedési vonalak menti közösségi kerékpár használatot. Megállapítottuk, hogy a közösségi kerékpármegosztó szolgáltatás a belvárosban a tömegközlekedéssel versenyző, mivel a bérlések, több mint fele tömegközlekedési megállók között valósult meg. Az eredmények döntéshozatalok során használhatók a tömegközlekedés és kerékpármegosztó szolgáltatások hálózatának fejlesztésére, valamint a kerékpárok újraosztásánál. = Many policies in cities are aiming at shifting the travel mode of conducted trips to more sustainable ones, typically micromobility or public transport. Bike-sharing is most suitable to support the last mile trip and thus is relevant mostly to connect high-capacity public transport stops to the final destination. However, especially in downtown areas, it has the potential to replace trips by public transport. To understand whether these two travel modes compete or complement each other, a spatial analysis was conducted on origin-destination data of bike-sharing use, which start or end at a major public transport stop. Rides in different weather conditions during weekday afternoon peak hours and Saturday afternoon was considered to reveal correspondence among daily commuting and leisure trips. More than 6000 bike rentals were analysed. Special focus was dedicated to the use of bikesharing along frequent, high-capacity public transport lines. The analysis proved that bike-sharing has a mainly competitive role in downtown areas, as roughly half of the trips were conducted between public transport stops. The results of this study can be used by decision-makers to improve bike infrastructure and service area, as well as by operators to optimize the reallocation of bike-sharing vehicles.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | megosztott kerékpár; tömegközlekedés; hálózatelemzés; multimodalitás; ráhordó; párhuzamos = bike-sharing; public transport; network analysis; multimodality; feeder, paralell |
Subjects: | T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TE Highway engineering. Roads and pavements / közlekedésmérnöki, útépítési technika |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 08 Jun 2023 11:01 |
Last Modified: | 08 Jun 2023 11:01 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/166776 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |