Kalmár, György (2022) Az Éden és a kelet-európai ökofilm. APERTÚRA MAGAZIN : FILM - VIZUALITÁS - KRITIKA, 18 (1). pp. 49-69. ISSN 1787-7245
|
Text
Apertúra 2022 ősz_Kalmár György_ Az Éden és a kelet-európai ökofilm.pdf - Updated Version Download (1MB) | Preview |
|
|
Text
kalmar-gyorgy_az-eden-es-a-kelet-europai-okofilm_18806.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
Az ökológiai látásmód térnyerése Kelet-Európában kétség kívül a kora 21. század egyik meghatározó tendenciája, mely folyamatos változásokat generál a mezőgazdasági termeléstől a fogyasztási szokásokon át a kortárs vizuális kultúráig. Egy fokozatos, de nagyszabású kulturális átalakulás részesei vagyunk, melynek megértése kiemelt jelentőségű kutatói feladat. Ebben a tanulmányban ezen változások megértésére teszek kísérletet a filmkultúra területén: azt kívánom megvizsgálni, hogy az ökokritikai szemléletmód térnyerése mennyiben jelent újdonságot a magyar rendezői filmben, mennyiben támaszkodik már bevett filmes hagyományokra, illetve milyen tekintetben írja át annak bevett eljárásait, szemléletmódját. Vizsgálódásaim konkrét apropója Kocsis Ágnes Éden (2020) című filmje, amit tekinthetünk az ökomozi első hazai nagyjátékfilmes példájának is. Az Éden összehasonlítása a rendezőnő korábbi nagyjátékfilmjeivel rámutat az új szemléletmód filmművészeti hatásaira és következményeire, arra, ahogyan az ember és bioszféra viszonyát illető megértésünk változása átalakítja a filmkészítés gyakorlatát. | The rise of the ecological point of view in Eastern Europe is undoubtedly one of the defining trends of the early 21st century, generating continuous changes from agricultural production to consumption habits to contemporary visual culture. We are witnessing a gradual but large-scale cultural transformation, the understanding of which is a major challenge for contemporary academic research. In this paper, I will attempt to understand these changes in the field of film culture: I will examine to what extent the rise of the ecocritical approach is something new in Hungarian filmmaking, to what extent it draws on established film traditions, and in what respect it rewrites the established procedures and approaches of local filmmaking traditions. The starting point for my investigation is Ágnes Kocsis’s film Eden (Éden 2020), which can be considered the first eco-featurefilm in Hungarian. A comparison of Eden with Kocsis’s previous feature films highlights the cinematic effects and consequences of this new approach, and the way in which our changing understanding of the relationship between humans and the biosphere is transforming the practice of filmmaking.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 12 Jun 2023 08:42 |
Last Modified: | 10 Mar 2025 13:48 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/167065 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |