REAL

A repülőtéri állóhelyek kiosztásának optimalizálása többcélú lineáris programozással = Optimizing Airport Stand Allocation Using Multi Objective Linear Programming

Hegyi, Patrik and Csonka, Bálint (2023) A repülőtéri állóhelyek kiosztásának optimalizálása többcélú lineáris programozással = Optimizing Airport Stand Allocation Using Multi Objective Linear Programming. In: XIII. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia : "Multimodalitás és fenntarthatóság". Közlekedéstudományi Egyesület, Győr, pp. 303-313. ISBN 9786156443175

[img]
Preview
Text
Hegyi_Csonka_2023_megjelent.pdf

Download (521kB) | Preview

Abstract

A repülőtéri állóhelyek kiosztása többcélú optimalizálási folyamat, amely hatással van az üzemeltetés hatékonyságára, és gyors beavatkozást igényel változó körülmények esetén (pl. késések kezelése kedvezőtlen időjárási körülmények esetén), különösen a forgalmas repülőtereken. Cikkünkben modellezzük és optimalizáljuk a repülőtéri állóhelyek kiosztását, ami a cikk tudományos értéke. Bemutatjuk a repülőtéri állóhelyek kiosztásának folyamatát és problémáját, különös tekintettel a kiosztást befolyásoló tényezőkre. Kidolgozzuk az állóhelyek kiosztásának lineáris programozási modelljét, meghatározzuk a korlátokat és a célfüggvényeket, figyelembe véve többek között az állóhely használati költségeket és az utasok gyaloglási idejét. Egy fiktív repülőtéren modelleztük a különböző állóhely-típusokat, és optimalizáltuk az állóhelyek kiosztását. A többcélú optimalizálás célfüggvényinek súlyát változtatva négy esetet vizsgáltunk. A súlyozás eredményeként az állóhelyek elosztása többféleképpen is optimalizálhatóvá vált. Airport stand allocation is a multi-purpose optimization process that has an impact on operational efficiency and requires rapid intervention in case of changing conditions (e.g., managing delays in case of severe weather conditions), especially at busy airports. In our article, we model and optimize airport stand allocation, which is the scientific value. We present the process and the problem of airport stand allocation, with a special focus on factors influencing the allocation. We develop a linear programming model of stand allocation, define constraints and objective functions considering parking (stand usage) cost and passenger walking time among others. A fictitious airport was modelled, and the stand allocation was optimized. Four weighting cases were examined. As a result of weighting, the allocation of stands can be optimized in several ways.

Item Type: Book Section
Uncontrolled Keywords: állóhely kiosztás, lineáris programozás, modellezés, optimalizálás, repülőtér-üzemeltetés; airport operation, linear programming, optimization, modelling, stand allocation
Subjects: Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika > QA75 Electronic computers. Computer science / számítástechnika, számítógéptudomány
T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics / járműtechnika, repülés, űrhajózás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 12 Jun 2023 09:33
Last Modified: 12 Jun 2023 09:38
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/167078

Actions (login required)

Edit Item Edit Item