REAL

Aki kimarad, az tényleg lemarad? : Hallgatók mindennapi és munkahelyi FOMO-jelenségének és közösségimédia-függőségének összefüggés-vizsgálata három magyar egyetemen = Do You Really Miss Out If You Are Missing Out? : Students’ Everyday and Workplace FOMO Phenomenon in Relation to Social Media Addiction at Three Hungarian Universities

Kővári, Edit and Hargitai, Dávid Máté and Liska, Fanny (2023) Aki kimarad, az tényleg lemarad? : Hallgatók mindennapi és munkahelyi FOMO-jelenségének és közösségimédia-függőségének összefüggés-vizsgálata három magyar egyetemen = Do You Really Miss Out If You Are Missing Out? : Students’ Everyday and Workplace FOMO Phenomenon in Relation to Social Media Addiction at Three Hungarian Universities. VEZETÉSTUDOMÁNY : A BUDAPESTI CORVINUS EGYETEM HAVI SZAKFOLYÓIRATA, 54 (6). pp. 17-31. ISSN 0133-0179

[img]
Preview
Text
1053-Tanulmanyszovege-6924-1-10-20230615.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (1MB) | Preview

Abstract

A FOMO (Fear of Missing Out) jelensége arra a félelemre utal, amikor egy felhasználó tart attól, hogy az online tartalmakat és mások interakcióit nem láthatja, nem időben reagálhat rájuk, vagy vesz részt élőben az adott aktivitáson. A FOMO érzése szorongáshoz, alvászavarokhoz, a koncentráció hiányához és a közösségi médiától való krónikus függéshez vezethet. Megjelent azonban az “ellentrend”, a Joy of Missing Out: az egészséges “diszkonnektivitás”, az online platformokról történő szándékolt, jó érzésű lecsatlakozás. A szerzők kutatása az általános és munkahelyi FOMO-jelenség dinamikáit vizsgálja a közösségimédia-addikció függvényében. A szakirodalmi elemzés eredményeit a Web of Science adatbázisát alkalmazva összefüggés-vizualizáció illusztrálja. A négy kutatási hipotézis vizsgálatához többváltozós elemzést alkalmaztak. A FOMO-jelenség elemzésénél két faktort azonosítottak: a másokhoz való viszonyítást (online) és a kimaradásélményt (offline). A munkahelyi FOMO esetén is két faktort emeltek ki: a kapcsolati kirekesztést és az információs kirekesztést. FOMO (Fear of Missing Out) refers to users’ fear of not being able to see online content and people’s interactions, react to them in a timely manner and not participating in live activities. FOMO can lead to anxiety, sleep disorders, lack of concentration and chronic dependence on social media. A „counter-trend” also seems to have emerged: Joy of Missing Out (JOMO) is a feeling that develops during vacations, trips to nature, eating and strong focus. This research examines the dynamics of the FOMO-JOMO phenomenon and how it develops, user attitudes, and its consequences. The results of the literature correlation study are illustrated by a correlation visualisation applying the Web of Science database. Multivariate analysis techniques were used to investigate the four hypotheses. Two FOMO factors were identified: the comparison to others (online) and the missing out experience (offline). Regarding workplace FOMO, two factors emerged: relationship exclusion and information exclusion.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: FOMO, munkahelyi FOMO, közösségimédia-függőség, online felületek; FOMO, workplace FOMO, social media addiction, online platform
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF21 Applied psychology / alkalmazott pszichológia
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 19 Jun 2023 11:43
Last Modified: 19 Jun 2023 11:43
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/168047

Actions (login required)

Edit Item Edit Item