Fehér, Anetta and Biró, Edit Magdolna (2023) Az online eszközök használatának hatása a tudatos szájápolási szokások kialakítására fiatal felnőtt korban = Using online tools to develop conscious oral care habits in young adults. FOGORVOSI SZEMLE, 116 (2). pp. 50-56. ISSN 0015-5314
|
Text
FSz_2023_50-56.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (865kB) | Preview |
Abstract
Bevezetés: Az online eszközök számos lehetőséget nyújtanak az orális egészségfejlesztés területén. Az előre elkészítettvideók és emlékeztető üzenetek fontos kiegészítő eszközei lehetnek a kezeléseknek. A fiatal felnőttek szájhigiénésismereteinek, szokásainak és önhatékonyságának felmérését és fejlesztését céloztuk meg kísérleti és kontrollcsoportos,6 hetes longitudinális vizsgálatunk keretében.Páciensek és módszer: Saját fejlesztésű kérdőívek segítségével mértük fel a résztvevők Orálhigiénés Szokásait (OSz),Dentális Edukáltságát (DE) és Önhatékonyságát (ÖH) az első adatfelvételkor (T0). Ezt követően a résztvevők azonnalmegtekintettek egy informáló videót, majd a DE ismételt kitöltése történt (T1). A résztvevők véletlenszerű csoportba sorolásátkövetően csak a kísérleti csoport tagjai kaptak e-mail-üzeneteket heti 2 alkalommal, melyek videórészleteket ésinfógrafikákat tartalmaztak. Az utolsó adatfelvételkor (T2) történt meg mindkét csoport ismételt felmérése az OSz, DEés ÖH skálák alkalmazásával.Eredmények: 50 fő töltötte ki a kérdőíveket a T2 időpontban is, 27 fő a kontroll-, 23 fő a kísérleti csoport tagjaként.A DE szignifikáns javulást mutatott a kontroll- és kísérleti csoportban egyaránt T0–T1 (p < 0,001; p = 0,002) és T0–T2(p < 0,001; p < 0,001) időpontok összehasonlításakor, azonban egyik csoportban sem volt jelentős a T1 és T2 időpontokközötti különbség, továbbá a csoportok között sincs szignifikáns eltérés a T2 időpontban. Az OSz esetében csaka kísérleti csoportban mérhető szignifikáns különbség a T0 és T2 időpontok között (p = 0,010), akár csak az ÖH esetében(p = 0,028).Megbeszélés: Eredményeink azt igazolják, hogy a tudásszint javulásához elegendő lehet egy tájékoztatási alkalomis, azonban az orálhigiénés szokások megváltoztatása és az önhatékonyság növelése érdekében fontos az ismételt információátadás,cselekvésre motiválás, melynek hatékony formája lehet egy komplex videóanyag. = Introduction: Online tools offer many opportunities for oral health promotion. Pre-recorded videos and reminder messages can be important complementary tools to treatments. The research aimed to assess and improve young adults’ oral hygiene knowledge, habits and self-efficacy in a longitudinal study with an experimental group (EG) and a control group (CG). Patients and methods: The study was conducted over a six-week period, and at the first data collection (T0) a selfdeveloped online test package was completed, which included the Oral Hygiene Habits Scale (OHHS), the Dental Education Scale (DES) and the Self-Efficacy Scale (SES), in addition to basic sociodemographic and introductory questions. After completing the test package an informational video was presented and the DES was completed again (T1). Participants were randomly allocated into two groups, with members of the CG receiving no emails during the 6-week period and members of the EG receiving emails containing video clips and infographics twice a week. At the last data collection (T2), both groups were reassessed using the OHHS, DES and SES scales. Results: 70 participants started the study at T0, but after dropout due to the longitudinal nature of the study 50 participants completed the questionnaires at time T2, 27 from CG and 23 from EG. The criteria for inclusion in the sample were age between 18–35 years and regular follow-up of emails. The mean age of participants was 28.24 years (SD: ±3.98). DES showed a significant improvement comparing T0–T1 (CG: p < 0.001; EG: p = 0.002) and T0–T2 (CG and EG: p < 0.001) time points but there was no significant difference between T1 and T2 in either group, and no significant difference between groups at T2. For the OHHS, only the EG showed a significant difference between T0 and T2 (p = 0.010), the same result was obtained regarding the SES (p = 0.028). Discussion: A complex video material may be an effective form to give information to the patients. Our results demonstrate that one information session may be sufficient to improve knowledge levels, but repeated motivational email messages are important to change oral hygiene habits and increase self-efficacy.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | szájápolás, orálhigiéné, edukáltság, szokások, videóanyag = oral health, education, habits, self-efficacy, longitudinal |
Subjects: | R Medicine / orvostudomány > RK Dentistry / fogászat |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 21 Jun 2023 09:41 |
Last Modified: | 21 Jun 2023 09:41 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/168334 |
Actions (login required)
Edit Item |