REAL

Vágyunk varázslatos tárgya : Kenneth Branagh: Lóvátett lovagok – komédia a musicalszínpadon

Matuska, Ágnes (2022) Vágyunk varázslatos tárgya : Kenneth Branagh: Lóvátett lovagok – komédia a musicalszínpadon. APERTÚRA, 17 (2). pp. 131-158. ISSN 1787-7245

[img]
Preview
Text
Apertúra 2022 tél_Matuska Ágnes_Vágyunk varázslatos tárgya. Kenneth Branagh_ _Lóvátett lovagok – komédia a musicalszínpadon.pdf - Updated Version

Download (2MB) | Preview
[img]
Preview
Text
matuska-agnes_vagyunk-varazslatos-targya-kenneth-branagh-lovatett-lovagok-komedia-a-musicalszinpadon_18379.pdf - Published Version

Download (6MB) | Preview

Abstract

Dolgozatomban Kenneth Branagh 2000-es Shakespeare-adaptációján keresztül vizsgálom meg azokat a diskurzusokat, amelyek Shakespeare kulturális értékét és a Shakespeareadaptációkon számon kérhető funkciókat boncolgatják. Az elemzett film negatív kritikai fogadtatásán keresztül felvázolom azokat a kritériumokat, amelyek mentén Branagh művét sikerületlennek találhatjuk. A kudarc okát legtöbb kritikus abban vélte megtalálni, hogy az adaptált Shakespeare-drámát és a musical műfaját alapvetően összeegyeztethetetlennek látták, illetve abban, hogy az elkészült mű sem a Shakespeare-rel, sem a musical műfajával kapcsolatos kívánalmaknak nem tesz eleget, legfeljebb úgy, hogy egyfajta populáris igényt céloz meg. Rámutatok ugyanakkor arra is, hogy az eredeti Shakespeare-darab sem feltétlenül követi a saját műfajának követelményeit, és számos olyan dilemmát eleve felvet, amelyek Branagh adaptációjában is megjelennek – ez egyrészt a komikus műfaj iránti rajongás, másrészt pedig a műfaj létjogosultságának, értékének megkérdőjelezése, illetve a műfajhoz kapcsolódó „csoda” élményre való reflexió, valamint a közönség szerepe a csoda létrejöttében. | Through the analysis of Kenneth Branagh’s adaptation of Love’s Labour’s Lost, the paper looks at discourses dealing with Shakespeare’s cultural value, and the possible functions of a Shakespeare-adaptation. The analysis of the negative opinion most critics had about the film reveals criteria based on which Branagh’s adaptation may be considered to be a failure. Frequent opinions include the idea that this Shakespearean play is incompatible with the genre of the musical, and that the adaptation in the end does not meet the standards either of a Shakespeare-adaptation, or as a musical, perhaps only through serving the taste of a popular audience. The author also points out that the original Shakespeare play does not necessarily follow the requirements of its genre, and thus it raises a number of dilemmas that are also present in Branagh’s adaptation: on the one hand, the fascination with the comic genre, on the other, the questioning of the genre’s raison d’être and value, and the reflection on the experience of “wonder” or “miracle” associated with the genre, as well as the role of the audience in the creation of the miracle.

Item Type: Article
Subjects: P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet
P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN2000 Dramatic representation. The Theater / színházművészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 21 Jun 2023 06:59
Last Modified: 10 Mar 2025 13:40
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/168350

Actions (login required)

Edit Item Edit Item