REAL

Parameter Sensitivity Analysis and Structural Development of an Airliner Lavatory Unit by Means of Finite Element Method = Repülőgép-mosdóblokk továbbfejlesztése véges elemes szilárdságtani analízis és paraméterérzékenységi vizsgálatok segítségével

Fehér, Ádám and Kállai, Imre and Veress, Árpád (2022) Parameter Sensitivity Analysis and Structural Development of an Airliner Lavatory Unit by Means of Finite Element Method = Repülőgép-mosdóblokk továbbfejlesztése véges elemes szilárdságtani analízis és paraméterérzékenységi vizsgálatok segítségével. REPÜLÉSTUDOMÁNYI KÖZLEMÉNYEK : A NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM HADTUDOMÁNYI ÉS HONVÉDTISZTIKÉPZŐ KAR TUDOMÁNYOS KIADVÁNYA, 34 (3). pp. 125-144. ISSN 1417-0604 (nyomtatott); 1789-770X (elektronikus)

[img]
Preview
Text
09_feher-kallai-veress_125-144_RTK_2022_3.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (3MB) | Preview

Abstract

The current lavatory blocks – which can be found on the board of different airliners – are connected to the aeroplane structure not just through their lower attachments but through their upper ones as well. This upper attachment makes their installation and rearrangement procedures difficult and time-consuming. Therefore, investigations are being carried out to ignore the mentioned attachment together with keeping the requirements. Structural stress analyses have been completed in the present work for the lavatory block without upper attachment using some solutions for increasing the structural integrity, in order to learn the effects of various static loads. The results of the different scenarios are investigated and compared to the outcomes of the lavatory block without upper attachment. In order to get a solution that meets the related safety requirements, parameter-sensitivity analyses of the lavatory structure have been completed. Based on the results of the survey and keeping the targets, the cost-effectiveness, feasibility and possible future tests in mind, a configuration that meets the authority requirements is determined. The advantages and disadvantages of the modifications are discussed, and suggestions are made at the end for the further steps to proceed. Az utasszállító repülőgépekben található jelenlegi mosdóblokkok alsó rögzítéseik mellett felül is csatlakoznak a repülőgép törzskereteihez. A felső rögzítés beszerelésüket és átrendezésüket megnehezíti és időigényessé teszi, ezért vizsgálatok folynak az említett rögzítés elhagyására az előírások betartása mellett. Ezért, a jelen munka célja, hogy megvizsgáljuk a felső rögzítés nélküli, továbbfejlesztett mosdóblokkok viselkedését különböző statikai igénybevételek hatására, és összehasonlítsuk ezt az egyszerű, felső rögzítés nélküli mosdóblokk esetén kialakult szilárdságtani számítások eredményeivel. A biztonsági előírásoknak megfelelő kialakítás elérése érdekében paraméterérzékenységi vizsgálatokat végeztünk. A számítások eredményei alapján kitűzött célokat, a költséghatékonyságot, a kivitelezhetőséget és az esetleges későbbi teszteket szem előtt tartva meghatároztunk egy olyan konfigurációt, amelyben a felső rögzítés nélküli mosdóblokk megfelel a hatósági előírásoknak. A munka következő részeiben bemutatjuk a változtatások előnyeit és hátrányait, majd javaslatot teszünk a további fejlesztési lépésekre.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Diehl, airliner, lavatory blocks, sandwich-structured composite, quasi-static structural strength analysis; Diehl, utasszállító repülőgép, mosdóblokk, kompozit szendvicsszerkezet, kvázi-statikus szerkezetanalízis
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics / járműtechnika, repülés, űrhajózás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 11 Jul 2023 16:31
Last Modified: 11 Jul 2023 16:31
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/169454

Actions (login required)

Edit Item Edit Item