Kis, Mónika (2023) Klinikai fogászati higiénikus által végzett betegedukáció hatékonyságának felmérése parodontológiai betegeknél. NŐVÉR, 36 (3). pp. 12-20. ISSN 0864-7003
|
Text
nover_kis.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
A vizsgálat célkitűzése: Objektivizálni az egyénre szabott szájhigiéniai betegoktatás pozitív hatását a fogágybetegségben szenvedő páciensek állapotára. Felhívni a figyelmet a betegoktatás hatásosságára és szükségességére, motiválni az ápoló és fogászati higiénikus kollégákat az individuális páciensedukáció gyakorlatban történő megvalósítására. Vizsgálat módszere: Eszközös mérésen alapuló hatásvizsgálat fogágybetegségben szenvedő fó- kuszcsoporton belül, betegedukációban részesült páciensek (n=108) és betegoktatásban nem részesült páciensek (n=113) állapota közti különbségek megfigyelésével. Eredmények: Az individuális betegoktatás hatásos, az egyéni betegcompliance magasabb és a fogágybetegség állapota szignifikánsan nagyobb javulást mutat azoknál a pácienseknél, akik individuális betegedukáción vettek részt. Következtetések: A fogágybetegség állapota szignifikánsan nagyobb javulást mutat az edukációban részesült csoport tagjainál, tehát a klinikai fogászati higiénikusok által végzett edukáció hatékonyan képes javítani a parodontalis betegek orális egészségi állapotát, így csökkenthető a betegségteher, redukálható a fogágybetegség kockázati hatása az egész szervezetet érintő megbetegedések kialakulásában. | Purpose: To objectify the positive effect of individualized oral hygiene patient education on the condition of patients suffering from periodontal disease. Also to draw attention to the effectiveness and necessity of patient education in order to motivate the nurse and dental hygienist colleagues to implement individual patient education in practice. Methods: Instrumental measurement-based impact assessment within a focus group with periodontal disease, observing the differences between the condition of patients who received patient education (n=108) and patients who did not received patient education (n=113). Results: Individual patient education is effective, individual patient compliance is higher and periodontal disease status shows a significantly greater improvement in patients who participated in individual patient education. Conclusion: The education carried out by clinical dental hygienists can effectively improve the oral health of periodontal patients, thus reducing the disease burden and decreasing the periodontal disease risk effect on the development of other disease affecting the entire human body.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | fogágybetegség, orális egészség, betegoktatás, szájhigiénikus | periodontal disease, oral health, patient education, dental hygienist |
Subjects: | R Medicine / orvostudomány > RK Dentistry / fogászat |
Depositing User: | Beáta Bavalicsné Kerekes |
Date Deposited: | 17 Jul 2023 11:55 |
Last Modified: | 17 Jul 2023 11:55 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/169879 |
Actions (login required)
Edit Item |