Varró, Attila (2022) Sötét átjárók: Film noir adaptációk a 40-es évek nyitányán. APERTÚRA, 17 (2). ISSN 1787-7245
|
Text
varro-attila_18364.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
A tanulmány három amerikai bűnügyi regény és klasszikus hollywoodi filmfeldolgozásuk összehasonlításával kívánja bizonyítani, hogy a 40-es évek stúdiófilmjében létrejött egy olyan egységes – és a gyártási rendszerben tudatosan reprodukált – tematikai csoport, amely a bűnügyi filmeken belül a korábbi két alapműfajjal szemben nem a hivatásos nyomozóra (krimi) vagy hivatásos gengszterre (gengszterfilm), hanem a bűnelkövetésbe saját hétköznapi világából belecsábult átlagember alakjára épült. Az összehasonlító elemzés tárgyául választott három regény a krimin (A máltai sólyom), a gengsztertörténeten (Magas Sierra) és a bűnmelodrámán (Dupla vagy semmi / Kettős kárigény) keresztül mutatja meg a film noir mint műfaj közös vonásait, amelyek egyfelől megkülönböztetik a bűnügyi társműfajoktól, másfelől egy jól felismerhető, konzisztens történetcsoportot alkotnak. Valamint rámutat arra, hogy ezek a vonások markánsabban vannak jelen az irodalmi alapművekben, szembefordulva saját műfaji sémáikkal, így tehát a film noir elsősorban a bűnügyi műfajok egységes szemléletű irodalmi dekonstrukciójának stúdiófilmes környezethez való adaptálásából jött létre.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet |
Depositing User: | Andrea Tankó |
Date Deposited: | 12 Sep 2023 07:45 |
Last Modified: | 12 Sep 2023 07:45 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/173292 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |