REAL

A megújított Barkóczi–Klein kreatív potenciál teszt 2. rész : az országos reprezentatív felmérés eredményei = The Renewed Barkóczi–Klein Creative Potential Test Part 2 : The results of the national representative survey

Fáy, Nóra and Jenei, Ágnes and Kovács, András János and N. Kollár, Katalin (2022) A megújított Barkóczi–Klein kreatív potenciál teszt 2. rész : az országos reprezentatív felmérés eredményei = The Renewed Barkóczi–Klein Creative Potential Test Part 2 : The results of the national representative survey. ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA, 22 (2). pp. 175-212. ISSN 1419-872X

[img]
Preview
Text
AP_2022_2-09-Fay-Jeney-Kovacs-N.-Kollar.pdf - Published Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

Háttér és célkitűzések: Kutatócsoportunk 10 éve foglalkozik a Torrance Kreativitásteszt (TTCT) magyar változatának (Barkóczi–Klein Teszt) megújításával. A két figurális alteszttel dolgozva megreformáltuk a mért változók körét és kiértékelésük módját mind az alapelvek, mind a részletek szintjén. Célkitűzésünk, hogy hosszú távon az oktatásban, a tehetségprogramokban, a nevelésben és a felnőttek körében végzett fejlesztésben vagy a munkaerőpiacon alkalmazható, megbízható, érvényes, könnyen hozzáférhető, aktualitását megőrző kreatív potenciált mérő eszköz álljon rendelkezésre. Módszer: Tanulmányunk első részében a módszertant ismertettük, a jelen második rész pedig a fő eredményeket mutatja be. Az elmúlt években elvégeztük az első országos reprezentatív minta felvételét és feldolgozását, ami lehetővé teszi, hogy a magyar lakosság kreatív potenciáljáról releváns megállapításokat tehessünk és kialakítsuk az országos standard adatbázist. Mintánk 1500 fős, korcsoportonként reprezentatív a nemek, az iskolai végzettség és a lakóhely szerinti régiók szempontjából. A változók megreformált rendszerét – Originalitás, Fluencia, Elaboráció, Címek Elvontsága, Korai Befejezéssel Szembeni Ellenállás és Kreatív Erősségek – vizsgáltuk a mintavételi szempontok szerint. Eredmények: Szignifikáns különbségek adódnak a nemek, a földrajzi régiók, az iskolázottság és a településtípusok egyes csoportjai között. Vizsgáljuk az iskoláskori és az idősebb korban mutatkozó időbeli változásokat; összevetve a korábbi magyar és az ismert amerikai TTCT-eredményekkel. Kimutatjuk, hogy az iskolázottságnak kiemelkedő szerepe van a kreatívpotenciál-változók átlagainak alakulásában, közvetetten erősen meghatározza a többi szempont szerinti különbségeket is. A Megújított Barkóczi–Klein Teszt jelen formájával elvégzett felmérések a modern kreativitáskutatásnak megfelelő és hiánypótló adatokat szolgáltatnak a magyarországi lakosság kreatív potenciáljának feltérképezéséhez. | Background and objectives: Our research group has been pursuing the renewal of the Hungarian version of the Torrance Test of Creative Thinking (TTCT) (called Barkóczi–Klein Test) for 10 years. Working with the two figural subtests, we redefined the array of measurement variables and their evaluation methods both at the level of the basic principles and the details. Our goal is to have a reliable, valid, easily accessible, up-to-date measurement tool for creative potential that can be used in the long run in education, talent programs, upbringing, labor market and adult development. Methodology: The test methodology was described in the first part of our study, and the current second part presents the main results. In the past years, we have administered the renewed test on the first nationwide representative sample in Hungary and evaluated the results, which allows us to make relevant claims about the creative potential of the Hungarian population and to create a national standard database. Our sample of 1,500 people is representative of each age group in terms of gender, education, and regions of residence. The reformed system of variables – Originality, Fluency, Elaboration, Title Abstraction, Resistance to Premature Closure, and Creative Strengths – was examined according to the sampling criteria. Results: This article presents the results obtained along the sampling criteria. There are significant differences between certain groups of genders, geographical regions, education, and settlement types. We examined changes over time in the school-age and old-age population; compared to previous Hungarian and known American TTCT results. The comparison shows that education plays a prominent role in the average results of creative potential, and, in an indirect way, strongly determines the differences in the measured variables as well. The surveys carried out with the present form of the Renewed Barkóczi–Klein Test provide data corresponding to present-day creativity research, which can serve to map the creative potential of the Hungarian population.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: kreativitás, kreatív potenciál, TTCT, országos reprezentatív minta, magyar standard | creativity, creative potential, TTCT, national representative sample, Hungarian standard
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 20 Oct 2023 11:35
Last Modified: 20 Oct 2023 11:35
URI: http://real.mtak.hu/id/eprint/177318

Actions (login required)

Edit Item Edit Item