Koren, Réka and Danis, Ildikó and Török, Szabolcs János (2021) Érzelem fókuszú párterápiás képzések résztvevőkre gyakorolt hatása a megélt tudásszintjük és kompetenciaérzésük vonatkozásában = The effectiveness of Emotionally Focused Therapy (EFT) trainings measured by the perceived knowledge and competency of the participants. ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA, 21 (1). pp. 53-70. ISSN 1419-872X
|
Text
AP_2021_1-v3-web-03.pdf - Published Version Download (803kB) | Preview |
Abstract
Háttér és célkitűzések: Tanulmányunk az első magyarországi Érzelmekre Fókuszáló Párterápiás (ÉFT) képzések észlelt hatékonyságának vizsgálatát mutatja be a tudás- és a kompetenciaérzet mentén. Vizsgálatunkban az alap- (Externship) és haladóképzések (Core Skills) elemzése mellett a teljes strukturált képzési folyamatot is mértük. Kutatásunk nagy létszámú, tolmácsolással tartott alapképzéseket vizsgált, valamint nemzetközi szinten is elsőként mérte az ÉFT-haladóképzést, valamint a teljes képzési folyamatot. Módszer: Kutatásunkban a családokkal foglalkozó, segítő foglalkozású szakemberek ÉFT-specifikus megélt tudás- és kompetenciaszintjét mértük (Externship: N = 244; Core Skills: N = 33; teljes képzési folyamat: N = 19) az erre a célra létrehozott és magyarra fordított ÉFT Tudás és Kompetencia Skála (EFT-KACS) kérdőívvel. Eredmények: A résztvevők észlelt ÉFT-specifikus tudása, kompetenciaérzete és a terápiás szövetség kialakítási képességének érzete szignifikánsan növekedtek a képzési blokkokat követően. Az eredmények alapján az alapképzés legjelentősebben az észlelt tudást növeli, míg a kompetenciaérzet kialakulásáért leginkább a haladóképzés felelős. Következtetések: A magyar EFT-KACS pszichometriai mutatói megfelelőek, a kérdőív megbízható. Kutatásunk rávilágít az ÉFT-képzések hatékonyságára, valamint az ezzel kapcsolatos tudás- és kompetenciagyarapodásban betöltött szerepére. | Background and objectives: Our study examined the perceived effectiveness of the first Hungarian Emotionally Focused Therapy (EFT) trainings by measuring the perceived EFT knowledge and competency. We studied large group EFT Externship trainings, done through translation, and advanced Core Skills trainings. Our research was the first to measure Core Skills trainings and the entire training process. Method: We measured healthcare professionals’ perceived EFT knowledge and competency (Externship: N = 244; Core Skills: N = 33; entire training process: N = 19) using the Hungarian EFT Knowledge and Competency Scale (EFT-KACS). Results: Participants’ perceived EFT knowledge and competency, and their perceived alliance, increased significantly after each training block. Based on our results, Externship increases the perceived knowledge the most, while Core Skills training is mostly responsible for the development of the perceived competency. Conclusions: The psychometric properties of the Hungarian EFT-KACS are adequate, the questionnaire is reliable. Our research highlights the effectiveness of the EFT trainings and their role in the development of EFT knowledge and competency.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | terápia, képzés, pszichometria, hatásvizsgálat | therapy, training, psychometrics, impact analysis |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 07 Nov 2023 10:26 |
Last Modified: | 07 Nov 2023 10:26 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/178954 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |