Czakó-Vasic, Tihana (2023) A szerb fiatalok pénzügyi műveltsége a PISA 2018-as felmérés alapján = Financial Literacy of Serbian Youth Based on the PISA 2018 Survey. POLGÁRI SZEMLE: GAZDASÁGI ÉS TÁRSADALMI FOLYÓIRAT, 19 (1-3). pp. 426-437. ISSN 1786-6553
|
Text
PSZ_190929.pdf - Published Version Download (237kB) | Preview |
Abstract
A pénzügyi műveltség manapság, de legfőképp a 2008-as gazdasági válság óta népszerű téma mind a szakirodalomban, mind pedig a mindennapi életben. Ebben a cikkben a pénzügyi műveltséggel kapcsolatos általános szakirodalom áttekintése történik, a pénzügyi műveltség három dimenziójára fókuszálva. Bemutatásra kerül a pénzügyi ismeretek, pénzügyi attitűd és pénzügyi magatartás kapcsolata, valamint a pénzügyi műveltség hiánya okozta problémákra is kitérek. A tanulmány célja egyrészt, hogy bemutassa a PISA 2018-as pénzügyi műveltséget érintő kutatás általános eredményeit, valamint a kutatás Szerbiára vonatkozó része kerül mélyebb elemzésre. A tanulmány célja továbbá, hogy bemutassa, hogy Szerbia, mint délkelet-európai ország a felmérés alapján, melyik helyen áll (a kutatásban résztvevő fiatalok elsősorban matematikai teljesítményük, valamint általános pénzügyi műveltségük alapján). A tanulmányban a fókusz a fiatalokon van, hiszen fontos, hogy a pénzügyi műveltség fejlesztése már fiatal korban elkezdődjön. A tanulmány módszertanát tekintve szakirodalomelemzés, dokumentumelemzés, illetve a PISA felmérés adatsorainak másodlagos elemzésére került sor. Végül bemutatásra kerülnek a lehetséges jövőbeli kutatás irányai is. | Financial literacy is a popular topic nowadays, but especially since the economic crisis of 2008, both in the literature and in everyday life. This article reviews the general literature on financial literacy, focusing on three dimensions of financial literacy. The relationship between financial knowledge, financial attitude and financial behavior will be presented, as well as the problems caused by the lack of financial literacy. The aim of the study is to present the general results of the PISA 2018 financial literacy research, and the part of the research concerning Serbia will be analyzed in more depth. On the other hand, the purpose of the study is to show where Serbia, as a Southeast European country, ranks according to the survey, the young people participating in the research primarily based on their mathematical performance and general financial literacy. In the study, the focus is on young people, as it is important that the development of financial literacy starts at a young age. Finally, directions for possible future research are also presented.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | pénzügyi műveltség, fiatalkor, pénzügyi tudás, pénzügyi attitűd, pénzügyi viselkedés | financial literacy, youth, financial knowledge, financial attitude, financial behavior |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > H Social Sciences (General) / társadalomtudomány általában |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 14 Nov 2023 10:22 |
Last Modified: | 14 Nov 2023 10:22 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/178958 |
Actions (login required)
Edit Item |