Varga, Béla and Kavas, László and Tóth, József and Óvári, Gyula (2023) Kriogén hajtóanyagok a polgári repülés területén. REPÜLÉSTUDOMÁNYI KÖZLEMÉNYEK (1997-TŐL), 35 (1). pp. 185-198. ISSN 1417-0604
|
Text
14_varga-et.al_185-198_RTK_2023_1.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
A légi közlekedés növekedésének hatására az elmúlt évtizedekben (1960–2018) az ágazat CO2-kibocsátása 6,8 millió tonnáról 1034 millió tonnára nőtt. Az ICAO globális CO2-csökkentési törekvéseinek elérését célzó intézkedéscsomag fontos technológiai elvárásokat fogalmaz meg a hajtóműgyártókkal szemben is. Ennek megfelelően a gyártók, illetve egyetemi kutatói csoportokkal és kutatóintézetekkel alkotott konzorciumaik lázasan keresik a megoldásokat.Ezek a kutatások kiterjednek új működési alapelvek, szerkezeti megoldások, szerkezeti anyagok, illetve új hajtóanyagok lehetséges alkalmazására is. Az előadást a cseppfolyósított földgáz (LNG1) és kerozint égető, úgynevezett Multi-Fuel Hybrid Engine (MFHE) koncepciója ihlette, feldolgozva a Feijia Yin és társai Performance assessment of a multi-fuel hybrid engine for future aircraft cikkét [6], másrészt vizsgáljuk, hogy az LNG, illetve az LH22 alkalmazása hogyan érinti a repülőgép-hajtóművek tüzelőanyag-hatékonyságát és a várható teljesítményét a kerozin hajtóanyaggal összehasonlítva.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | fajlagos hasznos munka, termikus hatásfok, alternatív tüzelőanyagok, kriogén tüzelőanyagok, LNG, LH2 |
Subjects: | T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics / járműtechnika, repülés, űrhajózás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 29 Nov 2023 14:37 |
Last Modified: | 29 Nov 2023 14:37 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/181253 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |