Balázs, Henriett and Koppányné Szendrák, Mária and Breznai, Annamária (2023) Statikus és dinamikus egyensúly fejlesztése az első gyermekkorban gyógytornász szemmel = Development of Static and Dynamic Balance in Early Childhood Through a Physiotherapy Approach. EGÉSZSÉGTUDOMÁNYI KÖZLEMÉNYEK : A MISKOLCI EGYETEM KÖZLEMÉNYE, 13 (SP2). pp. 51-56. ISSN 2063-2142
|
Text
08_Balázs.pdf Download (267kB) | Preview |
Abstract
A kutatás célja a középső és nagycsoportos óvodások egyensúlyának felmérése, valamint annak vizsgálata, hogy különböző egyensúlyi és koordinációs képességek fejlesztésével milyen mértékű javulás érhető el a statikus és dinamikus egyensúly fejlődésében az első gyermekkorban. A mintát 17 középsős és nagycsoportos óvodás alkotta, 9 fiú, 8 leány. Átlagéletkoruk 5,9 ±0,7 év. A kutatómunka során az első alkalommal statikus és dinamikus egyensúlytesztek felmérése történt. Ezt követően minden gyermek 15 alkalomból álló, fejlesztőfoglalkozáson vett részt, ahol a koordinációs képességek, ezen belül az egyensúly fejlesztése volt a fő cél. A foglalkozások három héten át naponta történtek, alkalmanként 45 percig a délelőtti órákban. Ez után ismét az egyensúlyt vizsgáló tesztek felmérése történt, a változás megítélése céljából. A szerzők a játékos fejlesztőfoglalkozások előtt és azt követően kapott egyensúlyi tesztek pontozásos módszerrel kapott eredményeit hasonlítják össze. Az eredményeik alapján arra a következtetésre jutnak, hogy a fejlesztőfoglalkozások ered-ményesnek bizonyultak. A résztvevők koordinációja fejlődött, jelentős változás következett be mind a statikus, mind a dinamikus egyensúly terén. The aim of the research is to assess the balance of middle and large group preschoolers, and to investigate the extent to which improvements in static and dynamic balance development can be achieved by developing different balance and coordination skills in the first childhood. The sample consisted of 17 middle and large group kindergarteners, 9 boys, 8 girls. Their average age is 5.9 ±0.7 years. After completing a parental consent form, participants participated in the research on a voluntary basis. For the first time, static and dynamic balance tests were assessed. Subsequently, each child participated in 15 develop-mental sessions, where the main goal was to develop coordination skills, including balance. The sessions took place daily for three weeks, each lasting 45 minutes in the morning. After that, balance tests were again assessed to judge the change. The authors compare the results of balance tests obtained before and after playful development sessions obtained using a scor-ing method. Based on their results, they conclude that the development sessions have proven to be productive. The coordination of participants has improved, there has been a significant change in both static and dynamic balance.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | óvodás korosztály, statikus egyensúly, dinamikus egyensúly; preschooler, static balance, dynamic balance |
Subjects: | R Medicine / orvostudomány > RZ Other systems of medicine / orvostudomány egyéb területei |
Depositing User: | Zsolt Sipos |
Date Deposited: | 16 Jan 2024 07:57 |
Last Modified: | 16 Jan 2024 07:57 |
URI: | http://real.mtak.hu/id/eprint/184850 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |