REAL

A COVID–19-világjárvány hatása a Magyarországon tanuló magyar és külföldi orvostanhallgatók mentális és fizikális egészségére = Impact of the COVID–19 pandemic on the mental and physical health of Hungarian and foreign medical students studying in Hungary

Hillebrand, Justus Frederick and Ziólkiewicz, Olaf Aleksander and Zsuffa, János András and Horváth, András Attila and Katz, Sándor (2023) A COVID–19-világjárvány hatása a Magyarországon tanuló magyar és külföldi orvostanhallgatók mentális és fizikális egészségére = Impact of the COVID–19 pandemic on the mental and physical health of Hungarian and foreign medical students studying in Hungary. ORVOSI HETILAP, 164 (52). pp. 2055-2065. ISSN 0030-6002

[img]
Preview
Text
Hillebrandesmtsai.-2023-ACOVID19-vilagjarvanyhatasaaMagyarorszagonta.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (396kB) | Preview

Abstract

Bevezetés: A COVID–19-pandémia következtében az orvostanhallgatóknak meg kellett küzdeniük a pandémia okozta stresszel, a lezárások és a szociális távolságtartás miatti izolációval, a távoktatás kihívásaival, ráadásul a képzés jellegéből adódóan részt kellett venniük az egészségügyi veszélyhelyzet kezelésében is. Célkitűzés: Kutatásunk fő célja a pandémia hatásainak elemzése volt a Magyarországon tanuló magyar és külföldi orvostanhallgatók esetében. Módszer: Vizsgálatunk 300 orvostanhallgató részvételével történt. A felméréshez 60 kérdésből felépülő szociodemográfiai körülményekkel, COVID–19-fertőzéssel, életmóddal, szorongással és alvásminőséggel kapcsolatos kérdőívet használtunk. Az adatgyűjtést 2022. január 1. és 2022. április 1. között végeztük. Eredmények: A legjelentősebb változások a pandémiát megelőző és a lezárásokat követő, korlátozásoktól mentes időszakokat összehasonlítva, hogy csökkent a napi szintű baráti találkozások száma, csökkent a hetente 2–5 alkalommal testmozgást végzők aránya, naponta átlagosan 30 perccel nőtt a közösségi médiás platformokon eltöltött idő, viszont 11%-kal csökkent a hetente legalább egyszer alkoholt fogyasztók aránya, és csökkent az egy alkalommal elfogyasztott alkoholegységek száma is. Az orvostanhallgatók szorongásának mértéke enyhe és közepes fokú volt a Generalized Anxiety Disorder-7 (GAD7) szerinti értékelés alapján. A hallgatók átlagos elalvási ideje 22,6 perc, továbbá a Pittsburgh Sleeping Quality Index (PSQI) értékei alapján az első- és a harmadéves hallgatók a „rossz alvók” csoportjába tartoznak. Megbeszélés: A pandémia nagymértékben befolyásolta a Magyarországon tanuló orvostanhallgatók életét. A hallgatók rosszabbul alszanak, és nagyobb mértékben szoronganak, mint hasonló korú társaik, ráadásul a protektív faktornak tekinthető személyes találkozások és fizikai aktivitások mértéke is csökkent. Következtetés: Kutatásunk eredményei rávilágítanak az orvostanhallgatók szomatopszichoszociális egészségének vizsgálatának fontosságára, hiszen ezek jelentős hatással lehetnek a következő évtizedek betegellátásának minőségére. | Introduction: During the COVID–19 pandemic, medical students had to deal with the stress caused by the pandemic, the isolation due to lockdowns and social distancing, the challenges of online education, and due to the nature of their training, they also had to take part in the management of the medical emergency. Objective: The main goal of our research was to analyze the effects of the pandemic on Hungarian and foreign medical students studying in Hungary. Method: Our study was conducted with the participation of 300 medical students. For the survey, we used a 60-point questionnaire related to sociodemographic conditions, COVID–19 infection, lifestyle, anxiety and sleep quality. The data were collected between January 1, 2022 and April 1, 2022. Results: The most significant findings comparing the pre-pandemic period with the period without restrictions are that the number of daily meetings with friends has decreased, the proportion of those exercising 2–5 times a week also decreased, whereas the duration of time spent on social media platforms increased by an average of 30 minutes per day. However, the proportion of those who drink alcohol at least once a week decreased by 11%, and the number of alcohol units consumed also decreased. Based on the Generalized Anxiety Disorder-7 (GAD7) values, the level of anxiety among medical students was mild to moderate. The average time for students to fall asleep is 22.6 minutes, and based on the Pittsburgh Sleeping Quality Index (PSQI) values, the first- and third-year students belong to the group of „bad sleepers”. Discussion: The pandemic has greatly affected the life of medical students studying in Hungary. Students sleep worse, are more anxious than their peers of similar age, and the number of personal meetings and physical activities, which can be considered protective factors, also decreased. Conclusion: The results of our research highlight the importance of examining the somato-psychosocial health of medical students, as they may have a significant impact on the quality of patient care in the coming decades

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: COVID–19, orvostanhallgatók, életmód, szorongás, alvászavarok | COVID–19, medical students, lifestyle, anxiety, sleep disorders
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan
R Medicine / orvostudomány > R1 Medicine (General) / orvostudomány általában
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 27 Feb 2024 13:07
Last Modified: 27 Feb 2024 14:46
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/189122

Actions (login required)

Edit Item Edit Item