REAL

Most vegyem, vagy később? A repülőjegyek árazásával kapcsolatos összefüggések elemzése = Should I buy now or later? An analysis of the correlations of airplane ticket pricing

Martus, Bettina (2024) Most vegyem, vagy később? A repülőjegyek árazásával kapcsolatos összefüggések elemzése = Should I buy now or later? An analysis of the correlations of airplane ticket pricing. STATISZTIKAI SZEMLE, 102 (2). pp. 187-208. ISSN 0039-0690

[img]
Preview
Text
2024_02_187.pdf

Download (514kB) | Preview

Abstract

A repülőjegyek árára számtalan tényező hat: például az ún. rejtett városok megléte, a versenytársak aktivitása és számossága, egy gazdasági, társadalmi vagy környezeti kihívás, de akár az is, hogy a nyári időszakban, vagy azon kívül vesszük meg a jegyet. A fogyasztók, illetve a repülőtársaságok modelljeit el kell különíteni egymástól, mert míg az egyik réteget a repülőjegy minél alacsonyabb áron való beszerzése motiválja, addig a másik a legnagyobb nyereség elérését célozza meg. Kutatásomban friss adatok alapján azt elemeztem, hogy mely tényezők hatottak leginkább a repülőjegyárakra a Budapest–New York útvonal esetében. Eredményeim szerint jelentősen csökkentette a jegy árát, ha ugyanaz a repülőtársaság szolgáltatta az oda-vissza utat, valamint az is hatással volt a jegyárra, hogy melyik időszakban vásárolták a repülőjegyet. = Air ticket prices are affected by several factors: the presence of so-called hidden cities phenomena, the activity and number of competitors, an economic, social, environmental challenge, or even just the fact that we buy the ticket during the summer period or before. The consumer’s and airline’s models must be separated from each other, because while one segment is motivated by the purchase of the plane ticket at the lowest possible price, the other aims at achieving the most profit. We analyzed based on recent data which factors had the greatest effect on the prices of plane tickets by examining the Budapest - New York route. Based on our results, we found that the matching of airlines on the round trip significantly reduced the prices of plane tickets, and the period/time of purchase of the plane ticket also had an effect on the ticket price.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: repülőjegy, árazás, interakció = airplane ticket, pricing, interaction
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HA Statistics / statisztika
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 28 Feb 2024 10:18
Last Modified: 28 Feb 2024 10:18
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/189251

Actions (login required)

Edit Item Edit Item