Munkácsy, Balázs and Horn, Dániel and Molnár, Gyöngyvér (2023) Felsőoktatási sikeresség és az önszabályozáshoz kapcsolódó pszichológiai és viselkedés-gazdaságtani tényezők = Success in Higher Education and Psychological and Behavioural Economic Factors related to Self-Regulation. ISKOLAKULTÚRA: PEDAGÓGUSOK SZAKMAI-TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA, 33 (12). pp. 63-86. ISSN 1215-5233 (nyomtatott); 1588-0818 (elektronikus)
|
Text
iskolakultura_2023_012_063-086.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
A tanulmány célja azon tanulói önszabályozáshoz kapcsolódó tényező azonosítása, amelyek együtt járnak a felsőoktatási sikerességgel. Magyarország egyik vezető tudományegyetemén felvett, önkéntes kitöltéseken alapuló keresztmetszeti mintán vetjük össze a hallgatók lelkiismeretességét, időgazdálkodását, halogatását, türelmét és jelen-torzítását jellemző faktorokat egyetemi sikerességüket jellemző tanulmányi átlagukkal, kontrollálva különböző demográfiai és tanulmányi változókra. Az eredmények alapján az időgazdálkodás és a lelkiismeretesség robusztus és szignifikáns módon együtt jár a felsőoktatási sikeresség mutatóival. A halogatás a felsőoktatási sikeresség tekintetében nem bizonyult meghatározó faktornak, ha a többi önszabályozási tényező hatását is integráljuk a modellbe. A főleg közgazdászok által használt időpreferencia-mutatók a legtöbb becslésben nem mutattak szignifikáns összefüggést a sikerességgel. Az összefüggésekben tapasztalt különbséget részben azzal magyarázzuk, hogy az időgazdálkodást és hatékonyságot mérő tesztek kidolgozásának célja a tanulást segítő jellemzők feltérképezése volt, míg a preferenciákra vonatkozó kérdések sokkal általánosabb, az egyéni viselkedést általában befolyásoló egyéni jellemzőket monitorozták. The aim of this study is to identify factors related to student self-regulation predicting higher education success. Based on a cross-sectional sample of voluntary surveys at one of Hungary’s leading universities, we compare students’ conscientiousness, time management, procrastination, patience, and present bias with their academic success, as indicated by their GPA, controlling for various demographic and academic variables. According to the results, time management and conscientiousness are robustly and significantly associated with indicators of higher education success. Procrastination was not found to be a decisive factor in higher education success when integrating the effects of other self-regulation factors into the model. Time preference indicators, mainly used by economists, did not show a significant relationship with success in most estimated models. These differences in predictive power are partly explained by the fact that the tests measuring time management and efficiency were designed to directly map characteristics that support learning, while preference measures monitor broader individual characteristics that influence behaviour in general.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | önszabályozott tanulás, lelkiismeretesség, időpreferencia, felsőoktatási sikeresség; self-regulated learning, conscientiousness, time preference, higher education success |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF21 Applied psychology / alkalmazott pszichológia |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 29 Feb 2024 15:26 |
Last Modified: | 29 Feb 2024 15:26 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/189368 |
Actions (login required)
Edit Item |