Pál, Helén (2023) Tanórán kívüli foglalkozások a nyelvjárások témakörében = Extracurricular Programs in the Field of Dialects. In: A Magyarságkutató Intézet Évkönyve 2022. A Magyarságkutató Intézet Kiadványai (62). Magyarságkutató Intézet, Budapest, pp. 341-362.
|
Text
PalHelen.pdf Download (304kB) | Preview |
Abstract
A nyelvjárások témaköre megtalálható a Nemzeti alaptantervben, a tárgy a tanítás során többször is előkerül. Emellett a NAT a tanórán kívüli tevékenységek bevonását is javasolja a tanulási folyamatba, és az iskolák a tanórákon túl is szerveznek szakköröket, ismeretszerző kirándulásokat a diákoknak, ezeken a programokon is megismerhetők a nyelvjárások. A nyelvjárási ismeretek elsajátításához tartozik az is, hogy a NAT a szűkebb környezethez, a saját lakóhelyhez kötődő kulturális emlékek megismerését is célul tűzte ki. A tanórán túli programok lehetőséget nyújtanak a nyelvjárásokkal kapcsolatos ismeretek elsajátítására, egyúttal a nemzeti kultúra, a tanuló szűkebb régiójának kultúrája, és a saját lakóhellyel kapcsolatos hagyományok megismerésére is. Az iskolán kívüli nyelvjárási vonatkozású adatgyűjtésekre felsőfokú intézményekben is van példa. A dolgozat azokkal a szakkörökkel, adatgyűjtésre szerveződött közösségekkel, kezdeményezésekkel, és más, iskolán kívüli programlehetőségekkel foglalkozik, amelyek a nyelvjárások és a helyi hagyományok megismerésére szolgálnak. A csoportok ismertetése arra is kitér, hogyan kapcsolódnak ezek a nyelvjárásokhoz és a nyelvjárásokban megőrződött hagyományokhoz. E szakkörök feladata a leletmentés is, mivel a nyelvjárási jelenségek egy része kiszorul a használatból, ezek gyűjtése és vizsgálata az évek múlásával megvalósíthatatlan lesz. The subject of dialects is included in the National Core Curriculum (NCC) and the topic is repeatedly covered in the course of teaching. In addition, the NCC recommends the inclusion of extracurricular activities in the learning process, and schools organise workshops and excursions for students outside the classroom, where they can also learn about dialects. NCC also promotes awareness raising about cultural memories of the local environment, the place of residence. Extracurricular activities provide an opportunity to learn about dialects and at the same time to learn about national culture, the culture of the students’ local area and the traditions of the place where they live. There are also examples of dialect-related data collections outside school in higher education. The paper will focus on workshops, data collection study groups, initiatives and other extracurricular activities that provide an opportunity to learn about dialects and local traditions. The study groups are also described in terms of how they relate to the dialects and the traditions preserved in the dialects. These study groups are also responsible for the recovery of artefacts, since some of the vernacular elements are disappearing from use and their collection and study will become impossible over the years.
Item Type: | Book Section |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | nyelvjárások, tanórán kívüli foglalkozások, szakkörök, Nemzeti alaptanterv, a szűkebb lakóhely kultúrája, leletmentés; dialects, extracurricular activities, study groups, National Core Curriculum, local culture, cultural heritage |
Subjects: | L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 11 Mar 2024 16:20 |
Last Modified: | 11 Mar 2024 16:20 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/189938 |
Actions (login required)
Edit Item |