REAL

Az intézkedéstaktikai képzés kompetenciafejlesztő hatásával kapcsolatos hallgatói percepciók kvantitatív vizsgálata a pénzügyőrök körében = Students’ perceptions of the competence development effects of use-of-force training among finance guard cadets: a quantitative study

Erdős, Ákos and Christián, László and Szabó, Andrea (2024) Az intézkedéstaktikai képzés kompetenciafejlesztő hatásával kapcsolatos hallgatói percepciók kvantitatív vizsgálata a pénzügyőrök körében = Students’ perceptions of the competence development effects of use-of-force training among finance guard cadets: a quantitative study. BELÜGYI SZEMLE / ACADEMIC JOURNAL OF INTERNAL AFFAIRS: A BELÜGYMINISZTÉRIUM SZAKMAI TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA (2010-), 72 (2). pp. 289-308. ISSN 2062-9494

[img]
Preview
Text
6_ErdosChristianSzabo.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (550kB) | Preview

Abstract

Cél: A tanulmányban bemutatott kutatás célja az új intézkedéstaktikai képzési rendszer kompetenciafejlesztő hatásával kapcsolatos hallgatói percepciók vizsgálata volt. A vizsgálat során az intézkedéstaktikai kurzusoknak az intézkedések és a kényszerítő eszközök alkalmazása szempontjából leginkább meghatározó rendészeti kompetenciákra – vagyis a döntési képesség, a problémamegoldó képesség, a felelősségvállalás, a helyzetfelismerés és lényeglátás, a pszichés terhelhetőség, a kommunikációs készség és az önállóság – gyakorolt hatását mérték a szerzők. Módszertan: A szerzők 2023-ban kvantitatív kutatást végeztek az NKE RTK pénzügyőr tisztjelöltjei körében. A kutatási cél eléréséhez egy saját összeállítású, hét faktoros, huszonegy itemből álló, kompetenciafejlesztést értékelő szubjektív percepció skálát (K-SPS) alkalmaztak, amely az intézkedéstaktikai képzés kompetenciafejlesztő hatásával kapcsolatos szubjektív hallgatói percepciók mérésére szolgál. A vizsgálati minta (n = 100) 64,0%-a férfi volt. A válaszadók átlagos életkora 20,94 év (SD = 1,31, 95% CI: 20,67–21,20). A válaszadók többsége (75,0%) a kötelező tantárgyi kurzuson kívül nem vesz részt szabadidejében az intézkedéstaktikához szorosan kapcsolódó foglalkozásokon. Megállapítások: A hallgatók az intézkedéstaktikai kurzussal összefüggésben az intézkedések és kényszerítő eszközökhöz kapcsolódó felelősségvállalás (M = 4,54; SD = 0,70; 95% CI: 4,39–4,68), a döntési képesség (M = 4,51; SD = 0,64; 95% CI: 4,38–4,64) és a problémamegoldó képesség (M = 4,41; SD = 0,73; 95% CI: 4,26–4,55) kompetenciáinak területén észlelik a legnagyobb mértékű fejlődést. A képzés kompetenciafejlesztő hatásával kapcsolatos hallgatói percepciókban szignifikáns különbségek sem a nemek, sem pedig a szakirányok mentén nem mutatkoznak. A szabadidős tematikus foglalkozásokon való részvétel azonban szoros összefüggésben áll a kötelező intézkedéstaktikai kurzus nagyobb mértékű kompetenciafejlesztő hatásának percepciójával. Érték: A kutatás egyedülálló módon vizsgálja a hazai intézkedéstaktikai képzés hatékonyságát. A szerzők ismeretei szerint, ehhez hasonló vizsgálatra nem került sor Magyarországon. | Aim: The aim of the study was to investigate students’ perceptions of the competence development impact of the new use-of-force training system. In this study, the authors measured the impact of use-of-force training courses on the law enforcement competencies most relevant to the use of measures and force, namely decision-making ability, problem-solving ability, responsibility, situational awareness and perception, psychological resilience, communication skills and autonomy. Methodology: In 2023, a quantitative survey was conducted among the customs officer cadets at the Faculty of Law Enforcement of University of Public Service. To achieve the research objective, the authors used a self-compiled, seven-factor, twenty-one-item competency development rating subjective perception scale (C-SPS) to measure students’ subjective perceptions of the competence development impact of use-of-force training. 64.0% of the study sample (n = 100) was male. The mean age of respondents was 20.94 years (SD = 1.31, 95% CI: 20.67–21.20). The majority of respondents (75.0%) do not take part in use-of-force type activities in their leisure time. Findings: Students percept the highest development in the areas of use-offorce related responsibility (M = 4.54; SD = 0.70; 95% CI: 4.39–4.68), decision-making ability (M = 4.51; SD = 0.64; 95% CI: 4.38–4.64) and problem solving (M = 4.41; SD = 0.73; 95% CI: 4.26–4.55). There are no significant differences in students’ perceptions of the impact of training on competence development, neither by gender nor by specialisation. However, participation in leisure thematic activities is strongly associated with perceptions of the greater competence-developing impact of the compulsory course in use-of-force. Value: The research provides an unique insight into the effectiveness of Hungarian use-of-force training. To the authors’ knowledge, no similar study has been conducted in Hungary.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: intézkedéstaktikai képzés, kompetencia, rendészet, kompetenciafejlesztés szubjektív percepció skála | use-of-force training, competency, law enforcement, competency development subjective perception scale
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HV Social pathology. Social and public welfare / szociálpatológia, segélyezés > HV7431 Prevention of crime / bűnmegelőzés
H Social Sciences / társadalomtudományok > HV Social pathology. Social and public welfare / szociálpatológia, segélyezés > HV7551 Police / rendőrség
L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 13 Mar 2024 08:45
Last Modified: 13 Mar 2024 08:45
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/190196

Actions (login required)

Edit Item Edit Item