Hartmann, Bálint and Bálint, Erika and Kovács, Karolina Eszter and Lipták, Katalin and Máté, Ágnes and Wilhelm, Imola and Zsidó, N. András (2023) Az ösztöndíjak és támogatások szerepe a fiatal kutatói életpálya során = The role of scholarships and grants in the career of young researchers. MAGYAR TUDOMÁNY, 184 (12). pp. 1566-1574. ISSN 0025-0325
|
Text
HartmannBetal.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
A Fiatal Kutatók Akadémiája (FKA) tagjai által 2018-ban és 2021-ben végzett széles körű felmérések rávilágítottak arra, hogy a Magyarországon élő 45 év alatti fiatal kutatók és egyetemi oktatók pályaelhagyásának hátterében álló okok egyikére választ adhat az ösztöndíj és pályázati rendszerek átalakítása. Jelenleg a fiatal kutatók és oktatók több mint fele ösztöndíjból egészíti ki jövedelmét, amely bizonytalan forrás a teljes nettó összjövedelmük sokszor a felét is kiteszi. Az áttekintés során kiválasztottunk négy hazai és nemzetközi pályázatot (OTKA, Bolyai, Lendület és ERC), amelyek a PhD-fokozattal rendelkező kutatóknak szóló hosszú futamidejű pályázatok, tisztán kiválósági alapon működnek, minden évben megnyílnak, és egymástól függetlenül pályázhatók. Az általunk azonosított legfőbb probléma – az alacsony nyerési arány mellett – a futamidő-arányosan meghatározott támogatási összeg szerinti „középkategória” hiánya, tehát az, hogy csak alacsony intenzitású, sokak számára elérhető, illetve relatíve magas intenzitású, rendkívül szűk körben elérhető támogatások állnak rendelkezésre. A pályázható összegek lényegében változatlanok maradtak az elmúlt öt évben (következésképpen elinflálódtak), és az elosztásuk is aránytalan (például a pályázók mindössze negyede nő). Jelen cikkünkben javaslatokat fogalmazunk meg a pályázatok életpályamodell-szerű újragondolására, melyben a jelenleginél kiszámíthatóbb és transzparensebb pályázati lehetőségek szerepelnek. | The extensive surveys made by the Hungarian Young Academy (HYA) in 2018 and 2021 show that one of the key problems behind the drop-out rate of young researchers and academics under 45 in Hungary from academia could be addressed by reforming the scholarship and funding systems. At present, more than half of the young researchers and academics supplement their income with scholarships, which often account for up to half of their net income from uncertain sources. In this review, we selected four national and international grants (OTKA, Bolyaischolarship, Lendület and ERC), which are long term proposals for researchers with PhD degrees, are purely excellence-based, are announced every year and can be applied independently from each other. The main problem we identified, besides the low win rate, is the lack of a “middlecategory” among them. In other words, the low-intensity grants are available to many, and the relatively high-intensity grants are available to a very narrow range of people. Eligible amounts have remained essentially unchanged (consequently are inflated) over the last five years and are disproportionately distributed (e.g., only a quarter of applicants are women). In the paper, the authors suggest potential solutions to rethink applications in a career model with more predictable and transparent grant opportunities than at present.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | életpályamodell, inkonzisztens jövedelem, nemi egyenlőtlenség | career path model, inconsistent earnings, gender inequality |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HG Finance / pénzügy L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 13 Mar 2024 14:12 |
Last Modified: | 13 Mar 2024 14:12 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/190285 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |