Fodor, Richárd and Tóth, Judit and Máté, András (2023) Compass to History and Civic Education. Comparative Research of Content Regulation in Europe and Asia = Iránytű a történelemtanításhoz és állampolgári neveléshez. Európai és ázsiai tartalomszabályozás összehasonlító elemzése. MESTER ÉS TANÍTVÁNY, 1 (2). pp. 119-130. ISSN 1785-4342 (nyomtatott); 2939-8649 (elektronikus)
|
Text
103-87-PB-120-131.pdf Available under License Creative Commons Attribution. Download (884kB) | Preview |
Abstract
A tanulmány egy folyamatban lévő összehasonlító kutatás első eredményeit mutatja be a neveléstudomány területén. A kutatás a Mathias Corvinus Collegium Tanuláskutató Intézete támogatásával alakult kutatócsoport munkája. A szakmai együttműködés legfontosabb célkitűzése feltáró elemzéseket készítése a történelem és az állampolgári ismeretek európai és ázsiai országban elfoglalt helyzetének összehasonlítására. A kutatás egy komparatív eszköz, a történelem és az állampolgári ismeretek összehasonlító keretrendszerének (CFHCE) kialakításával kezdődött, amely a vizsgált országok nemzeti tartalomszabályozási rendszereit holisztikus módon célzó elemző indikátorok sorozata. A nemzeti tantervekre, a kimeneti vizsgáztatásra, a deklarált kompetenciákra, a fejlesztési célokra és az előírt tananyagra összpontosít. A tanulmány a történelmi gondolkodás területén végzett elméleti kutatásunk első eredményeit is összegzi. Az első feltáró elemzési szakasz eredményeként a történelmi gondolkodás komplex szintetizált modelljét mutatjuk be. A modell első változata a történelmi gondolkodáshoz szükséges részkompetenciák, diszciplináris tudáselemek, nézőpontok, módszerek és online felületek összegzését tartalmazza. A történelmi gondolkodás kutatásában a nemzetközi történelemdidaktikai diskurzus alapján összefoglalt összetevőkhöz kutatócsoportunk egy új elemet javasol: az információs és médiaműveltség fejlesztését. The paper introduces the first results of an ongoing comparative research in the field of education science. Our research group at Mathias Corvinus Collegium Learning Institute was established to conduct a set of exploratory analyses comparing the position of history and civic education in Europe and several Asian countries. The research started with the establishment of the Comparative Framework of History and Civic Education (CFHCE) which is a set of analytical indicators targeting the national content regulatory systems of the reviewed countries in a holistic way. It concentrates on the national curricula, school leaving examination, declared competences, developmental aims and prescribed content of history. The paper also examines the theoretical research concerning historical thinking. The first results of our research show a complex synthesised model of historical thinking. The first version of the model contains aspects of skills, knowledge, perspectives, methods and online interfaces of historical thinking. Among the components of historical thinking summarised on the basis of the international discourse of history didactics, our research group suggests a new element: development of information and media literacy.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | történelemtanítás, történelemdidaktika, állampolgári nevelés, összehasonlító elemzés, kontinentális fejlődésmodell; history education, history didactics, civic education, comparative analysis, continental model of development |
Subjects: | L Education / oktatás > L1 Education (General) / oktatás általában > L11 Teaching methods / oktatásmódszertan |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 21 Mar 2024 08:22 |
Last Modified: | 21 Mar 2024 08:22 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/190646 |
Actions (login required)
Edit Item |