REAL

Az oktatási célú civil-nonprofit szervezetek és az önkéntesség jellemzői a statisztikák (2010-2022) tükrében = Characteristics of Nonprofit Organisations in Education and Volunteering in the Light of Statistics (2010-2022)

Sebestény, István and Bartal, Anna Mária (2024) Az oktatási célú civil-nonprofit szervezetek és az önkéntesség jellemzői a statisztikák (2010-2022) tükrében = Characteristics of Nonprofit Organisations in Education and Volunteering in the Light of Statistics (2010-2022). ÖNKÉNTES SZEMLE : ELMÉLET, GYAKORLAT, MÓDSZERTAN, 4 (1). pp. 55-81. ISSN 2786-0620

[img]
Preview
Text
SEBESTENY_BARTAL_OSZ_2024_01_55_81.pdf

Download (856kB) | Preview

Abstract

Az 1990-es évek végéig, számbeli arányát tekintve, az oktatási alszektor a magyar civil-nonprofit szektor második legjelentősebb tevékenységi területe volt. Ekkor még úgy tűnt, hogy van esély arra, hogy az oktatási alszektoron belül kialakuljon a civil-nonprofit szervezetek olyan együttese, amely képes lesz szolgáltatói jellegű feladatok átvállalására, amivel kiegészíteni, korrigálni vagy akár helyettesíteni is tudja az állami és a piaci szektor hiányosságait ezen a területen. Tanulmányunk középpontjában az oktatási civil-nonprofit szervezetek 2010 és 2022 közötti strukturális jellemzői és az önkéntesség terén megmutatkozó változásainak az elemzése áll, különös tekintettel a válságokkal terhes 2020 és 2022 közötti időszakra. A nonprofit statisztikai adatok elemzése alapján eredményeink azt mutatták, hogy az oktatási alszektor szervezetszámbeli arányát tekintve jelentős pozícióvesztésen ment át. Noha a civil-nonprofit szektor összes bevételeiből való részesedése folyamatosan csökkent, de még így is a szervezetek felső ötödében foglalt helyet. Mind a foglalkoztatottal rendelkező szervezetek aránya, mind pedig foglalkoztatási potenciáljuk alapján a szektor középmezőnyében helyezkedett el. 2010 és 2022 között az oktatási alszektorban átlagosan jelenlévő 35000 önkéntes átlagosan 3,3 millió órát teljesített, aminek becsült értéke átlagosan számítva 4,8 milliárd forint volt. A 2022. évre vetítve a hazai önkéntes szektor 9 százalékát kitevő oktatási önkéntes az összes önkéntesek által teljesített munkaórához 6 százalékban járult hozzá, ami az összes, becsült önkéntesmunka-értékének ugyancsak 6 százalékát tette ki. Az eredmények alapján úgy véltük, hogy társadalmi beágyazottságánál fogva az oktatási alszektorban történt változásokra erős kihatással volt a közoktatás strukturális és irányítási átszervezése, az 1 százalékos felajánlást lehetővé tevő adójogi szabályozásokban bekövetkezett változások, az önkormányzati és az állampolgári "érdekvesztés", valamint forrásszegénység. Az oktatási civil-nonprofit szervezetek számára a 2020-as év abszolút mélypontot jelentett, ahonnan egy, a korábbiakat is meghaladó szintre tudtak visszapattanni, úgy a szervezetszám, a bevételnagyság, a foglalkoztatottak, mint az önkéntesek számát illetően. Ugyanakkor a 2022-es statisztikai adatok ismét az alszektor viszonylagos gyengülését mutatják. Until the end of the 1990s, education was the second largest focus in the Hungarian nonprofit sectors both in terms of numbers and percentage of the nonprofit sector. At that time, it seemed that there was an opportunity to develop a group of nonprofit organisations within the education sub-sector that would be able to take on service-like tasks to complement, correct, or even replace the public and market sectors in this area. The focus of our study is to analyse the changes in the structural characteristics and volunteer activities of the educational nonprofit organizastons between 2010 and 2022 with a special focus on the crisis-ridden period between 2020 and 2022. Based on the analysis of nonprofit statistical data, our results showed that the education sub-sector has experienced a significant decrease in terms of the number of organisations. Although the share of the nonprofit sector in total revenues has been steadily decreasing, it still ranked in the top fifth of organisations. Between 2010 and 2022, the average of 35,000 volunteers in the education sub-sector contributed an average of 3.3 million hours, with an estimated average value of HUF 4.8 billion. By 2022, education volunteers, who accounted for 9 percent of the domestic volunteer sector, contributed 6 percent of all volunteer hours worked, which was also 6 percent of the estimated total value of volunteer hours. The results suggested that, given its social embeddedness, changes in the education sub-sector were strongly influenced by the structural and governance reorganisation of public education, changes in tax legislation allowing for a 1 percent donation, local government and citizen 'disinterest', and resource constraints. The year 2020 marks an absolute low point for the number of educational nonprofit organisations, from which they have been able to bounce back to a level that exceeds previous levels in terms of the number of organisations, revenue, employees, and volunteers. However, the 2022 statistics show a relative weakening of the sub-sector.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: oktatási civil-nonprofit szervezetek, önkéntesség, oktatás, közoktatáspolitika, oktatási szolgáltatások; education, education policy, education services, education nonprofit organisations, volunteering
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HA Statistics / statisztika
H Social Sciences / társadalomtudományok > HS Societies secret benevolent etc / szociális szervezetek, mozgalmak, egyesületek
H Social Sciences / társadalomtudományok > HV Social pathology. Social and public welfare / szociálpatológia, segélyezés > HV40 Social service. Social work. Charity organization and practice / Szociális szolgálat, szociális, jótékonysági munka
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 25 Mar 2024 15:39
Last Modified: 25 Mar 2024 15:39
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/190867

Actions (login required)

Edit Item Edit Item