REAL

Diákvállalkozások születése a magyar egyetemeken : A Hungarian Startup University Program tapasztalatai = Nascent entrepreneurship at Hungarian universities: Experiences of the Hungarian Startup University Program

Dőry, Tibor and Novotny, Ádám and Rámháp, Szabolcs and Makai, Attila Lajos and Bavlsík, Richard (2024) Diákvállalkozások születése a magyar egyetemeken : A Hungarian Startup University Program tapasztalatai = Nascent entrepreneurship at Hungarian universities: Experiences of the Hungarian Startup University Program. STATISZTIKAI SZEMLE, 102 (3). pp. 231-260. ISSN 0039-0690

[img]
Preview
Text
2024_03_231.pdf

Download (456kB) | Preview

Abstract

Az innovatív kisvállalkozások születése és növekedése jelentős gazdasági-társadalmi haszonnal jár. A vállalkozásindítás motiválásának egyik hatékony eszköze az egyetemi hallgatók vállalkozói kompetenciáinak fejlesztése. A tanulmányban 27 magyar egyetemen vizsgáljuk a Hungarian Startup University Programban (HSUP) megalakult, 880 hallgatót felölelő 187 startupprojekt jellemzőit, illetve a 2021–2022-es tanévben indult – korai fázisú – vállalkozói csapatok által készített progress reportok kvantitatív tartalomelemzése alapján értékeljük a diákcsapatok kompetenciáit és összetételét, valamint a projektek piaci és technológiai fejlettségét. Az elemzés számos, remélhetőleg hasznos következtetést tár fel az oktatók és a szakpolitika számára a HSUP és más, hasonló vállalkozói képzések menedzselését, fejlesztését illetően. = The creation and growth of new innovative small firms brings significant socio-economic benefits. Developing the entrepreneurial competencies of university students is an effective way to motivate entrepreneurship. In this study, we investigate the characteristics of 187 university start-up project teams, involving 880 students, founded in the Hungarian Startup University Program (HSUP) at 27 Hungarian universities as well as the potential impact of the program. Based on a quantitative content analysis of progress reports prepared by nascent entrepreneurial student teams, we draw conclusions about the competencies and composition of teams, and the market and technological development of the innovative projects they work on. The analysis reveals several useful implications for educators and policy makers regarding the management and development of HSUP and other similar entrepreneurship education initiatives.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: diákvállalkozás, vállalkozásoktatás, Hungarian Startup University Program (HSUP) | student entrepreneurship, entrepreneurship education, Hungarian Startup University Program (HSUP)
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HA Statistics / statisztika
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 28 Mar 2024 15:19
Last Modified: 28 Mar 2024 15:19
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/191295

Actions (login required)

Edit Item Edit Item