REAL

A gödöllői német nemzetiségi nyelvoktatás helyzetének és hatásának elemzése = Analysis of the situation and impact of german national minority language teaching in Gödöllő

Kalocsai, Ottó and Kolta, Dóra (2023) A gödöllői német nemzetiségi nyelvoktatás helyzetének és hatásának elemzése = Analysis of the situation and impact of german national minority language teaching in Gödöllő. STUDIA MUNDI - ECONOMICA, 10 (4). pp. 71-86. ISSN 2415-9395

[img]
Preview
Text
SME_4832_Kalocsai_Kolta_FINAL_v2.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (329kB) | Preview

Abstract

A tanulmány a gödöllői német nemzetiségi kisebbség helyzetét és nyelvoktatási lehetőségeit elemzi. Bemutatja, hogy mi az a többlet, amit a nemzetiségi nyelven való oktatás a gyerekek számára biztosít, hogyan és milyen tényezők hatnak a nemzetiségi nyelvoktatásra, hogyan hat a nemzetiségi nyelvoktatás a nyelvtanulással, továbbtanulással kapcsolatos attitűdre, a nemzetiségi kisebbséghez tartozásra, a nemzetiségi közösségi érzésre. Az otthoni szokásrendbeli, kulturális és családi szocializációs közeg, a nyelvhasználat hatását is elemezzük. A szakirodalomra támaszkodva áttekintjük a történelmi és törvényi hátteret, a magyarországi németek nyelvhasználatát, a nemzetiségi iskolai nevelés irányelveit. A vizsgálat alapja a Gödöllői Petőfi Sándor Általános Iskola német nemzetiségi nyelvoktatásának bemutatása. Erre épül az online kérdőíves kutatás, amelyben 105 tanulót kérdeztünk meg (36 nemzetiségi nyelvet beszélő és 69 nem nemzetiségi nyelvet beszélő tanulót) a nyelvi szocializáció és az anyanyelvi oktatás kapcsolódásaira fókuszálva. A kitöltésekből kijött eredményeket SPSS és Microsoft Excel segítségével dolgoztuk fel. | The study analyses the situation of the German minority in Gödöllő and the possibilities of language education, the added value of teaching in the national minority language for children, the impact of national minority language education on attitudes towards language learning and further education, the feeling of belonging to the national minority, and the sense of national community. The impact of the socialisation environment at home, culture and family, language use, will also be analysed. Drawing on the literature, we will review the historical and legislative background, the language use of Germans in Hungary, and the guidelines for national minority schooling. The study is based on a presentation of the German national minority language teaching at the Petőfi Sándor Primary School in Gödöllő. Based on this, an online questionnaire survey was carried out, in which 105 pupils (36 national minority language speakers and 69 non-national minority language speakers) were interviewed, focusing on the links between language socialisation and mother tongue education. The results from the questionnaires were processed using SPSS and Microsoft Excel.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: német nemzetiség; nyelvi szocializáció; Gödöllő; nemzetiségi nyelvoktatás | German nationality; minority language education; Language socialization
Subjects: L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 26 Apr 2024 06:23
Last Modified: 26 Apr 2024 06:26
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/193266

Actions (login required)

Edit Item Edit Item