REAL

Tárgyalástechnika az anyanyelvi nevelésben

Boronkai, Dóra (2024) Tárgyalástechnika az anyanyelvi nevelésben. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 17 (1). pp. 55-66. ISSN 2060-0623

[img] Text
ANYP_XVII_2024_1_4.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (436kB) | Request a copy

Abstract

A tanulmány a tárgyalástechnika alkalmazási lehetőségeit kutatja az anyanyelvi nevelésben. Az elméleti bevezetés a tárgyalást a vita egyik altípusaként, a racionális érvelő vitától megkülönböztetve mutatja be. Ezt követően arra hoz példát, hogy a tárgyalástechnikai gyakorlatok hogyan alkalmazhatók a pragmatika és a retorika oktatásának a területén. Ezeken a témakörökön belül elsősorban a beszédaktus-elmélet, a grice-i társalgási maximák, a homlokzatóvás és a homlokzatfenyegetés, valamint a meggyőző érvelés kérdésére fókuszál. Mindezt egy saját fejlesztésű kártyajáték tanórai alkalmazásával teszi, amelyhez a Nemzeti alaptantervben meghatározott fő anyanyelvi fejlesztési területek (például szövegértés, szövegalkotás, véleményalkotás, anyanyelvi ismeretek) kapcsolhatók. Emellett a kártyajáték a társas tanulás lehetőségeit kihasználva alkalmas egyéb kulcskompetencia-területek (például kommunikáció, személyes és társas kompetenciák, kreativitás, önkifejezés, kulturális tudatosság) fejlesztésére is.

Item Type: Article
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 26 Apr 2024 09:29
Last Modified: 26 Apr 2024 09:29
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/193379

Actions (login required)

Edit Item Edit Item