REAL

Dichotikus teszt alkalmazása tanulási nehézséget mutató gyermekeknél = Dichotic Tests for Students with Learning Disabilities

Désfalvi, Ildikó (2019) Dichotikus teszt alkalmazása tanulási nehézséget mutató gyermekeknél = Dichotic Tests for Students with Learning Disabilities. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 12 (2). pp. 16-27. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XII_2019_2_2.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (638kB)

Abstract

Az agyfélteke-dominancia (lateralizáció) kialakulása meghatározó a nyelvi fejlődésben. A dichotikus teszt viszonylag gyors és egyszerű eljárás a lateralizáció és a binaurális integráció (két füllel történő hallás) vizsgálatában. A jelen tanulmány azt mutatja be, hogy a tanulási nehézséggel veszélyeztetett óvodáskorú gyermekek hogyan teljesítenek a dichotikus észlelési tesztekben. A 20 tanulási nehézségben veszélyeztetett és 20 tipikusan fejlődő óvodással elvégzett vizsgálat eredményei szerint a tanulási nehézségben veszélyeztetett gyermekek szignifikánsan gyengébben teljesítenek a kontrollcsoport óvodásaihoz képest. A két csoport közötti különbség a bal fül esetében hangsúlyosabbnak mutatkozott. Ez utalhat arra, hogy a két fül észlelése között abnormálisan nagy az aszimmetria. A két fül közötti eltérés okozhat beszédészlelési és beszédértési nehézségeket. A dichotikus tesztekben mért életkori normák meghatározása hozzájárulhat az atipikus nyelvfejlődés differenciál-diagnosztikájához. The development of the left or right brain hemisphere’s dominance (lateralization) is essential for language development. Dichotic test is a relatively fast and simple procedure for the investigation of lateralization and binaural integration (listening with two ears). The present study shows how kindergarten children with learning disabilities the perform in the dichotic perception tests. Results of an experiment with twenty children with learning disability risk and twenty normally developing children at the kindergarten show that children at risk perform significantly weaker compared to the children in the control group. The difference between the two groups is larger in case of the left ear. This might indicate that asymmetry is abnormally large between the perception of the two ears. The difference between the two ears may lead to difficulties in speech perception and speech comprehension. Defining age norms in these dichotic tests may contribute to the differential diagnosis of atypical language development.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: dichotikus teszt, binaurális integráció, tanulási nehézség; dichotic test, binaural integration, learning difficulties
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 06 May 2024 14:03
Last Modified: 06 May 2024 14:03
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/193935

Actions (login required)

Edit Item Edit Item