REAL

Mozduljunk! – Mozgásos gyakorlatok az anyanyelvi órán = Let’s Move! Exercises with Movement on the First Language Classes

Könnyü, Laura Krisztina (2019) Mozduljunk! – Mozgásos gyakorlatok az anyanyelvi órán = Let’s Move! Exercises with Movement on the First Language Classes. ANYANYELV-PEDAGÓGIA, 12 (2). pp. 38-53. ISSN 2060-0623

[img] Text
Anyp_XII_2019_2_4.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (663kB)

Abstract

A tanulmány a mozgás mint aktív tevékenység tanórai alkalmazásának a lehetőségeit mutatja be az anyanyelvi órákon. Az elméleti bevezetés a mozgásnak a tanulás hatékonyságára gyakorolt jótékony hatásáról, a mozgásos és a társas intelligencia jellemzőiről, valamint a drámapedagógia alapelveiről szól. Foglalkozik továbbá a tanórai aktivitásnak az anyanyelvi nevelésben betöltött szerepével és az anyanyelvi, irodalmi nevelés integrációjának a kérdésével is. A tanulmány fő részét a mozgásos gyakorlatok gyűjteménye alkotja, amelyben a magyar nyelvi órán tárgyalt témakörökhöz illeszkedő, mozgásos aktivitással megvalósítandó feladatok találhatók. A mozgásos gyakorlatok leírásait a tanulmány ábrákkal is szemlélteti, többségükhöz tapasztalatokon alapuló megjegyzéseket, tanácsokat is fűz. A gyűjteményben szereplő feladatok három főbb típusra oszthatók, példaanyaguk átalakításával könnyen beilleszthetők a tanóra menetébe. A tanulmány és a feladatgyűjtemény célja a tanórai mozgás népszerűsítése a magyar nyelvet tanító pedagógusok körében. This study shows the possibilities of using movement as an activity on first language classes. The theoretical introduction discusses the beneficial effect of movement on the efficiency of learning, the characteristics of movement and social intelligence, and the principles of drama pedagogy. It also discusses the role of classroom activity in first language education and the question of integrating movement into first language, literary education. The main section of the study is a collection of movement exercises, i.e. exercises that need to be solved with movements, matching to various topics discussed on Hungarian language classes. The study provides illustrations to the descriptions of the movement exercises and it also gives experience-based comments and advice to most of them. The exercises in the collection can be divided into three main types and by adapting the examples they can easily be built into the lesson. The aim of the study and the exercises is to promote movement in classroom among teachers of Hungarian language.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: mozgás, többszörösintelligencia-elmélet, drámapedagógia, mozdulatkódok, élőkép; movement, the theory of multiple intelligences, drama pedagogy, movement codes, live picture
Subjects: L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák
Depositing User: Zsófia Zádori
Date Deposited: 06 May 2024 14:32
Last Modified: 06 May 2024 14:32
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/193942

Actions (login required)

Edit Item Edit Item