Pozsár, Hajnalka and Pozsár, Csaba (2021) A strukturált diabetesedukáció hatékonysága az alapellátásban [Effectiveness of structured patient education on diabetes in primary health care]. DIABETOLOGIA HUNGARICA, 29 (5). pp. 309-316. ISSN 1217-372X
|
Text
dh.2021.19.fulltext.pdf - Published Version Download (2MB) | Preview |
Abstract
A diabetesgondozás jelentős kihívást jelent az alapellátás számára az egyre növekvő betegszám, a súlyos szövődmények és ellátásuk nagy költsége miatt. Ahhoz, hogy a diabeteses betegek kontrollálni tudják betegségüket és megakadályozzák a szövődmények kialakulását, aktívan részt kell venniük a kezelésben, önmenedzselésben. Az ehhez szükséges tudást és készségeket a strukturált betegedukáció keretein belül szerezhetik meg. A strukturált edukáció jelentősen növeli a betegek ismereti szintjét, ezáltal az önmenedzselési szintet is, így hozzájárul az optimális glykaemia, artériás vérnyomás és vérzsírszint eléréshez, a testsúly csökkenéséhez, megelőzve a kardiovaszkuláris szövődményeket, javítva az életminőséget. A jelen tanulmány összefoglalja a strukturált edukáció legismertebb vizsgálatait, bemutatja költséghatékonyságát és az egészségre gyakorolt hatását, ezáltal rávilágít, milyen fontos lenne minden beteg számára biztosítani a megfelelő oktatást a sikeres kezelés és önmenedzselés megvalósítása céljából. | Diabetes poses a significant public health challenge due to the growing number of patients and serious complications, with significant consequences and costs. In order for diabetes to be controlled, and for patients to achieve optimal glucoregulation and reduce the risk of complications, they must be actively involved in treatment through self-care activities. The knowledge and skills required for this can be acquired within the framework of structured patient education. Structured education about diabetes significantly increases the level of knowledge of patients, which improves the level of self-care activity, which contributes to weight loss, achieving optimal glycemia, normalization of blood pressure and blood fat levels, prevention of cardiovascular complications and improving patients' quality of life. This study examines the most well-known types of structured diabetes education, showing cost and health efficiency at the level of knowledge, self-care and glucoregulation parameters of patients in order to emphasize the importance of including as many patients as possible in diabetes education.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | cukorbetegség, strukturált edukáció, alapellátás, költséghatékonyság, hatékonyság | diabetes, education, primary health care, cost effectiveness, efficiency |
Subjects: | R Medicine / orvostudomány > R1 Medicine (General) / orvostudomány általában R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe R Medicine / orvostudomány > RC Internal medicine / belgyógyászat > RC658.5 Diabetes / diabetológia |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 14 May 2024 07:30 |
Last Modified: | 14 May 2024 07:30 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/194827 |
Actions (login required)
Edit Item |