Bálint, Dóra (2021) A telekocsizás utasszámának területi változásai a COVID-19-járvány első két hullámának idején, az Oszkar.com platform adatai alapján. TERÜLETI STATISZTIKA, 61 (3). pp. 356-379. ISSN 0018-7828 ; Online: 2064-8251
|
Text
ts610305.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
A COVID-19-járvány következtében világméretben és jelentősen visszaesett a mobilitás valamennyi összetevője, a településen belüli közlekedéstől egészen a földrészek közötti utazásokig. A tanulmány célja a hazai telekocsi-forgalom elemzése az első két járványhullám idején. A szerző a legnagyobb hazai, magánszemélyeket összekötő megosztáson alapuló modellben működő platformon (Oszkar.com) lefoglalt ülőhelyszámokból tíz darab háromnapos időszak lekérdezését a bázishoz (a legnépszerűbb Miskolc–Budapest útvonal februári forgalmához) viszonyította. A tanulmány a járványhelyzettel összefüggő korlátozó intézkedések mobilitásra gyakorolt hatásait nemcsak időben, hanem területileg is vizsgálja. Eredményei szerint a második hullám mind a fertőzöttek, mind pedig a halálozások számában az elsőnél sokkal súlyosabban érintette hazánkat, a telekocsi-forgalom az első hullámban mégis jelentősebb mértékben esett vissza a bázishoz képest, ami a korlátozások időbeli eltérésével, a gazdaság 2020 tavaszi szinte teljes leállásával, valamint a vírus elhúzódó jelenlétével magyarázható, és arra enged következtetni, hogy a COVID-19-járvány kezdeti, sokkszerű hatásai hosszabb távon alkalmazkodásra kényszerítik a társadalmat.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | telekocsizás, COVID-19, területi mintázatok, Magyarország |
Subjects: | H Social Sciences / társadalomtudományok > HA Statistics / statisztika |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | Zsolt Baráth |
Date Deposited: | 15 May 2024 11:10 |
Last Modified: | 15 May 2024 11:10 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/195074 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |