REAL

Online learning acceptance in higher education : Do we know everything? = Az online tanulás elfogadottsága a felsőoktatásban : Ismerünk-e mindent?

Halász, Ágnes and Kenesei, Zsófia (2024) Online learning acceptance in higher education : Do we know everything? = Az online tanulás elfogadottsága a felsőoktatásban : Ismerünk-e mindent? VEZETÉSTUDOMÁNY, 55 (5). pp. 2-19. ISSN 0133-0179

[img]
Preview
Text
BCEVT_2024-52-191Kenesei.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (2MB) | Preview

Abstract

Research on the acceptance of educational technologies in higher education has become a high priority in recent years, particularly in the context of COVID-19. Numerous articles have been published on the subject, building on basic technology adoption models to investigate the impact of a wide range of factors on adoption. The proliferation of variables frequently makes it challenging to interpret results and may generate confusion. In order to synthetize and organize this knowledge, the authors collected 143 variables from 47 systematically selected studies. Based on the results of an in-depth analysis of the content and effects of each variable, they developed a framework that helps provide insights into state-of-the-art research on technology acceptance in higher education. The results of their study not only summarize what they know so far but also point to gaps where new findings in the field are expected. | A technológiaelfogadás kutatása a felsőoktatásban az utóbbi években kiemelt jelentőségűvé vált, különösen a COVID-19 kontextusában. Számos cikk jelent meg a témában, amelyek a technológia elfogadásának alapvető modelljeire építve vizsgálják a különböző, használat során fontosnak bizonyuló tényezők elfogadásra gyakorolt hatását. A változók nagy számossága gyakran kihívást jelenthet és zavart okozhat az eredmények értelmezésében. A rendelkezésre álló kutatási eredmények szintetizálása és rendszerezése érdekében 47 szisztematikusan kiválasztott tanulmányból 143 változót gyűjtöttek össze a szerzők. Az egyes változók jelentéstartalmának és hatásainak mélyreható elemzését követően kidolgoztak egy olyan keretrendszert, amely segít betekintést nyújtani a technológiaelfogadással kapcsolatos legmodernebb kutatásokba a felsőoktatás kontextusában. Tanulmányuk eredményei nemcsak összefoglalják az eddigi ismereteinket, hanem rámutatnak azokra a hiányosságokra is, ahol új eredmények várhatók a területen.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: online learning, technology acceptance models, higher education | online tanulás, technológiaelfogadási modellek, felsőoktatás
Subjects: L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata > LB2300 Higher Education / felsőoktatás
L Education / oktatás > LC Special aspects of education / speciális oktatási formák
Q Science / természettudomány > QA Mathematics / matematika > QA76.16-QA76.165 Communication networks, media, information society / kommunikációs hálózatok, média, információs társadalom
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 16 May 2024 10:33
Last Modified: 16 May 2024 10:33
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/195174

Actions (login required)

Edit Item Edit Item