Szlancsok, Margit (2024) Az egyház luxusellenessége a korai kereszténységben = The Church Against Luxury in Early Christianity. OPUSCULA THEOLOGICA ET SCIENTIFICA, 2 (1). pp. 13-31. ISSN 2939-8398
|
Text
OTS_2024_2_1_13_32.pdf Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives. Download (580kB) | Preview |
Abstract
A középkori luxusellenes prédikációk a Szentíráson és az ókereszténység, valamint a kora-középkor teológiai művein alapultak. A kiindulópontot a Biblia a világi javak elutasításáról szóló tanítása, és a tisztaságra (szüzesség), szegénységre, mértékletességre vonatkozó előírásai jelentették. A test és a lélek szétválasztása a keresztény tanítás sajátossága. A dualista felfogás a test kívánságainak minél teljesebb megtagadását, egyfajta aszketikus életmódot javasolt az üdvözülés érdekében: a testtel szemben a lélek felmagasztalását. Az ókeresztény írásokban a szüzesség dicséretét és a luxus elítélését találjuk meg. A patrisztikus kor művei elsősorban a hölgyek istenfélő életéhez, tisztaságuk és ártatlanságuk megőrzéséhez adtak útmutatót. A mindennapi ember a külső jegyekből vonta le következtetéseit. Meghatározott sémái voltak az életszentség vagy a penitencia igazolására. A díszes ruhák, az ékszerek, az arc- és hajfestés, egyszóval a női cicoma nem az erényeket, nem a lélek tisztaságát, hanem a bűnöket mutatja, ezért ellentétes az erkölcsösséggel, a szeméremmel, a krisztusi hittel. Sermons preaching against luxury in the Middle Ages were based on Scripture and the theological works of early Christianity and the early Middle Ages. The starting point was the Bible's teaching on the rejection of worldly goods and its precepts of chastity (virginity), poverty and temperance. The separation of body and soul is a characteristic of Christian doctrine. The dualist conception proposed a renunciation of the desires of the body as completely as possible, a kind of ascetic way of life for salvation: the exaltation of the soul as opposed to the body. In the early Christian writings we find praise for virginity and condemnation of luxury. The works of the patristic period primarily gave guidance to women on how to live a godly life and on how to preserve their purity and innocence. The everyday man drew his conclusions from external signs. There were fixed patterns to justify the sanctity of life or penitence. Ornated dresses, jewellery, makeup and hair dyeing, in short, the female ornament are not a sign of virtue or purity of soul, but of sin, and is therefore contrary to morality, modesty and Christian faith.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Scripture, Christianity, Church Fathers, virtues, sins |
Subjects: | B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BR Christianity / kereszténység |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 23 May 2024 10:29 |
Last Modified: | 23 May 2024 10:29 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/195531 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |