REAL

Development of Sense of Responsibility: Intervention Program for Youth Football Players

Szántai, Levente and Berki, Tamás and Szabó, Éva (2023) Development of Sense of Responsibility: Intervention Program for Youth Football Players. ALKALMAZOTT PSZICHOLÓGIA, 25 (4). pp. 53-66. ISSN 1419-872X (nyomtatott); 3004-0906 (elektronikus)

[img]
Preview
Text
APA_2023_4-03.pdf

Download (527kB) | Preview

Abstract

Background and aims: A sense of responsibility is an important factor that helps engage in certain activity for the individuals. However, there are lack of training programs that could increase football players sense of responsibility. Therefore, our study aimed to determine the change after a 30-session training program that aims to increase the sense of responsibility among young football players. Methods: The Football Specific Sense of Responsibility Questionnaire was used to evaluate the effectiveness of the training program. The questionnaire examines the sport-specific sense of responsibility on three levels (micro, macro, mezzo). The sample consisted of two U19 men’s football teams from two rural academies in Hungary (N=52). The intervention group consisted of 25 footballers, who took part in the intervention program (Mage = 17.08; SD = 0.49), while the non-intervention group consisted of 27 participants (Mage =17.22; SD = 0.64). During the training program, gamification elements were used, to help monitor the player’s performance. Results: The training program showed that the football-specific sense of responsibility of the intervention group didn’t increase significantly, while the micro-level football-specific sense of responsibility of the non-intervention group significantly decreased over the 9 months (p = 0.001). There was no significant change for the intervention group. A similar pattern was observed for the macro-level football-specific sense of responsibility, where the results of the non-intervention group decreased significantly (p=0.038). Discussion: As it turned out from our result the training program did not increase the sense of responsibility, however the training program had a preventive role on the football-specific sense of responsibility of the U19 athletes of the intervention group. Háttér és célkitűzések: Kutatásunk célja az utánpótláskorú labdarúgók felelősségérzetének fejlesztésére irányuló 30 alkalmas tréningprogram kidolgozása, kipróbálása és hatásának vizsgálata volt. Módszer: A tréningprogram hatásvizsgálatát pre teszt – poszt teszt dizájn alkalmazásával végeztük, kontrollcsoport feltétellel. A labdarúgók általános felelősségérzetének vizsgálatára a Felelősség kérdőívet használtunk (Szabó és Kékesi, 2016), a sportágspecifikus felelősségérzet vizsgálatára pedig a Labdarúgóspecifikus felelősségérzet kérdőívet vettük fel a résztvevőkkel (Szántai és Szabó, 2021), amely szintén három szinten vizsgálja ezt a jelenséget. A mintát két vidéki akadémia U19-es férfi csapata alkotta, a kísérleti csoport 25 fővel (átlagéletkor: 17,08; SD: 0,493), míg a kontroll csoport 27 fővel (átlagéletkor: 17,22; SD: 0,641) vett részt a kutatásban. A tréningprogram során gamifikációs elemeket is alkalmaztunk, melynek segítségével a játékosok folyamatosan monitorozták egyéni teljesítményüket. Eredmények: a tréningprogram hatására nem nőtt szignifikánsan a kísérleti csoport általános- és labdarúgóspecifikus felelősségérzete sem. Azonban érdekes eredmény, hogy míg a 9 hónapos időszak alatt a kontroll csoport mikro szintű labdarúgóspecifikus felelősségérzete szignifikánsan csökkent (p = 0,001), addig a kísérleti csoporté nem változott. Hasonló mintázat volt megfigyelhető a makro szintű labdarúgóspecifikus felelősségérzet esetén is, ahol a kontroll csoport értékei szignifikánsan csökkentek (p = 0,038). A kapott eredmények alapján azt mondhatjuk, az általunk kidolgozott tréningprogram preventív hatással volt a kísérleti csoport U19-es sportolóinak labdarúgóspecifikus felelősségérzetének csökkenésével szemben.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: the sense of responsibility, football, youth, TPRS
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion / filozófia, pszichológia, vallás > BF Psychology / lélektan > BF21 Applied psychology / alkalmazott pszichológia
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 24 May 2024 09:48
Last Modified: 24 May 2024 09:48
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/195605

Actions (login required)

Edit Item Edit Item