REAL

Szent Lukács festi a Madonnát: A művészi identitás kérdése a korai németalföldi festészetben = St. Luke Paints the Madonna: The Question of Artistic Identity in Early Low Countries Painting

Szenes, Anna (2023) Szent Lukács festi a Madonnát: A művészi identitás kérdése a korai németalföldi festészetben = St. Luke Paints the Madonna: The Question of Artistic Identity in Early Low Countries Painting. FOLIA HUMANISTICA ET SOCIALIA : BÖLCSÉSZET- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT, 1 (2). pp. 135-145. ISSN 3004-1260

[img]
Preview
Text
fhs-2023-2-135-145.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (423kB) | Preview

Abstract

Rogier van der Weyden Szent Lukács a Madonnát festi című alkotásán Lukácsban többen Weyden tényleges vagy utalásszintű önarcképét vélik felfedezni. A festő szent alakja lehetőséget kínált a hívő festő önmeghatározására, ez pedig számtalan művészt inspirált saját Lukácsának megalkotásában. Kezdetben festményével a kezében ábrázolták, majd a XV. századtól már a foglalkozására büszke, alázatos mesteremberként tekintettek rá. Míg végül a XVI. század elejétől már sem nem alázatos szent, sem nem ügyes kézműves, hanem az isteni hozzájárulásban részesülő művészként jelenik meg. Ahhoz, hogy jobban megértsük miként is válhatott Szent Lukács a németalföldi művészek alteregójává, elsőként azt kell megvizsgálnunk, hogy hogyan lesz egyszerű evangélistából szentéletű festővé. Ehhez a kiindulópontot Eörsi Anna 2003-as tanulmánya szolgáltatja. Ennek megfelelően vizsgálnám azt, hogy milyen szerepet is tölt be Lukács alakja a profán és a szent ikonográfiában. Ezt követően Rogier van der Weyden bostoni prototípusát tanulmányoznám. Végezetül, a Szent Lukács-tradícióhoz köthető északi Lukács-képeket mutatnám be, amelyek közül nem egynek Weyden kompozíciója szolgált kiindulópontjául. In Rogier van der Weyden's St. Luke Painting the Madonna, many people believe that Luke is Weyden's actual or implied self-portrait. The figure of the painter-saint offered an opportunity for self-determination on the part of the believer-painter, and this inspired countless artists to create their own Luke. Initially portrayed with his painting in his hand, by the 15th century he was seen as a humble craftsman proud of his profession. Finally, from the beginning of the 16th century, he is no longer seen as a humble saint or a skilled craftsman, but as an artist of divine approval. In order to better understand how St Luke became the alter ego of the artists of the German Low Countries, we must first examine how he went from being a simple evangelist to a saintly painter, starting from a study by Anna Eörsi (2003). Accordingly, I would like to examine the role of the figure of Luke in profane and, in sacred iconography as well. I would then study Rogier van der Weyden's Boston prototype. Finally, I would present the northern images of Luke associated with the Saint Luke tradition, more than one of which was based on Weyden's composition.

Item Type: Article
Subjects: N Fine Arts / képzőművészet > ND Painting / festészet
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 13 Jun 2024 09:41
Last Modified: 13 Jun 2024 09:41
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/197161

Actions (login required)

Edit Item Edit Item