REAL

A mérleg serpenyői: szent vagy ötvös? Petrus Christus Ötvös műhelyében = The Scales of Balance: Saint or Goldsmith? Petrus Christus A Goldsmith in his Shop

Kolma, Eszter (2023) A mérleg serpenyői: szent vagy ötvös? Petrus Christus Ötvös műhelyében = The Scales of Balance: Saint or Goldsmith? Petrus Christus A Goldsmith in his Shop. FOLIA HUMANISTICA ET SOCIALIA : BÖLCSÉSZET- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT, 1 (2). pp. 147-161. ISSN 3004-1260

[img]
Preview
Text
fhs-2023-2-147-161.pdf
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (990kB) | Preview

Abstract

Petrus Christus kevés szignált és datált táblái közül az egyik, az 1449-ben készült Ötvös műhelyében (1. kép), amelyet sokáig Szent Eligiusz néven ismert a tudomány. Miután 1993-ban a főalak feje körül lévő dicsfényt eltávolították, több hipotézis is született, mely szerint nem az ötvösök védőszentjét, Szent Eligiuszt ábrázolja a tábla. Egyes vélemények szerint reklámtáblaként használta a képet a bruges-i ötvös céh (Wolff, 1998, 71), mások szerint a táblát egy ötvös rendelhette meg, aki főszereplője is a képnek (Velden, 1998, 253), míg Schabacker (1972, 104) és Ainsworth (1998, 96) szerint a tábla hivatás-portré, úgy, mint Rogier van der Weyden Szent Lukács Madonnát rajzolja-táblája. Tanulmányomban arra keresem a választ, hogy ki lehet a főalak a képen; egy XV. századi bruges-i ötvös vagy Szent Eligiusz, mi lehet a tábla eredeti funkciója, hol állhatott eredetileg és kik lehettek a megrendelők. One of the few signed and dated works by Petrus Christus is the Goldsmith in his Shop, created in 1449. Initially referred to as Saint Eloy, the goldsmith depicted had a halo removed from his head in 1993, sparking various hypotheses about his identity. Some propose that the artwork served as an advertisement for Bruges’s goldsmith’s guild (Wolff, 1998, 71), while others argue that it was commissioned for an individual craftsman, the central figure in the scene (Velden, 1998, 253). According to Schabacker (1972, 104) and Ainsworth (1998, 96), the Goldsmith in his Shop is a vocational portrait, as Rogier van der Weyden’s Saint Luke Drawing the Virgin. In my paper I delve into the identity of the goldsmith in the painting, questioning whether it is Saint Eloy or a real goldsmith from 15th century Bruges. Additionally, I sought to determine the painting’s place of origin and its original purpose.

Item Type: Article
Subjects: N Fine Arts / képzőművészet > NC Drawing Design Illustration / rajzművészet, formatervezés, illusztrálás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 13 Jun 2024 09:52
Last Modified: 13 Jun 2024 09:52
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/197162

Actions (login required)

Edit Item Edit Item