Kolma, Eszter (2023) A mérleg serpenyői: szent vagy ötvös? Petrus Christus Ötvös műhelyében = The Scales of Balance: Saint or Goldsmith? Petrus Christus A Goldsmith in his Shop. FOLIA HUMANISTICA ET SOCIALIA : BÖLCSÉSZET- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI FOLYÓIRAT, 1 (2). pp. 147-161. ISSN 3004-1260
|
Text
fhs-2023-2-147-161.pdf Available under License Creative Commons Attribution. Download (990kB) | Preview |
Abstract
Petrus Christus kevés szignált és datált táblái közül az egyik, az 1449-ben készült Ötvös műhelyében (1. kép), amelyet sokáig Szent Eligiusz néven ismert a tudomány. Miután 1993-ban a főalak feje körül lévő dicsfényt eltávolították, több hipotézis is született, mely szerint nem az ötvösök védőszentjét, Szent Eligiuszt ábrázolja a tábla. Egyes vélemények szerint reklámtáblaként használta a képet a bruges-i ötvös céh (Wolff, 1998, 71), mások szerint a táblát egy ötvös rendelhette meg, aki főszereplője is a képnek (Velden, 1998, 253), míg Schabacker (1972, 104) és Ainsworth (1998, 96) szerint a tábla hivatás-portré, úgy, mint Rogier van der Weyden Szent Lukács Madonnát rajzolja-táblája. Tanulmányomban arra keresem a választ, hogy ki lehet a főalak a képen; egy XV. századi bruges-i ötvös vagy Szent Eligiusz, mi lehet a tábla eredeti funkciója, hol állhatott eredetileg és kik lehettek a megrendelők. One of the few signed and dated works by Petrus Christus is the Goldsmith in his Shop, created in 1449. Initially referred to as Saint Eloy, the goldsmith depicted had a halo removed from his head in 1993, sparking various hypotheses about his identity. Some propose that the artwork served as an advertisement for Bruges’s goldsmith’s guild (Wolff, 1998, 71), while others argue that it was commissioned for an individual craftsman, the central figure in the scene (Velden, 1998, 253). According to Schabacker (1972, 104) and Ainsworth (1998, 96), the Goldsmith in his Shop is a vocational portrait, as Rogier van der Weyden’s Saint Luke Drawing the Virgin. In my paper I delve into the identity of the goldsmith in the painting, questioning whether it is Saint Eloy or a real goldsmith from 15th century Bruges. Additionally, I sought to determine the painting’s place of origin and its original purpose.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | N Fine Arts / képzőművészet > NC Drawing Design Illustration / rajzművészet, formatervezés, illusztrálás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 13 Jun 2024 09:52 |
Last Modified: | 13 Jun 2024 09:52 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/197162 |
Actions (login required)
Edit Item |