Marincaș, Mira (2023) Bazele fotografiei. Curs introductiv = A fotográfia alapjai. Bevezető kézikönyv. Manuale Sapientia . Editura Scientia, Cluj-Napoca. ISBN 978-606-975-080-3
|
Text
Marincas-Mira_Bazele-fotografiei_REAL.pdf Download (14MB) | Preview |
Abstract
A kézikönyv két nagy részből áll: az első egy bevezetés a fotózás technikai részébe (a személyes technikai fejlődéshez szükséges információk megtalálásának és megértésének legegyszerűbb módjait bemutatva), a második rész pedig a kritikai megközelítés, a képelemzés és a fotográfia területeinek elmélyült tanulmányozása. A kézikönyv azt tűzte ki célul, hogy irányt adjon az egyéni tanuláshoz, de ami ennél is fontosabb, eligazítson abban az örökös kettősségben, amellyel különösen a fotóművészetet tanuló diák szembesül: technika vagy tartalom, képkészítés vagy elméletalkotás. Nem minden hallgató lesz fotográfus, a legtöbben a tanszék által kínált más, vonzóbb tanulmányi irányokat követik majd, mint például rendező vagy operatőr, néhányan pedig fotóelmélettel vagy -történettel fognak foglalkozni. Mindkét szempontot lefedő alapkönyvként kihívást jelentett az is, hogy olvasmányos és egyszerű nyelvezetű legyen, amely akár a fényképezés közben ajánlott viselet leírását is tartalmazhatja, John Berger vagy Susan Sontag filozófiájának bevezető fogalmai mellett. Néha a lábjegyzetek, amelyek a művész életére vonatkozó kiterjedt életrajzi adatokat tartalmaznak, a kontextualizáláshoz szükséges időt hivatottak lerövidíteni; egy művész munkásságát nagymértékben és szervesen befolyásolja az élete. A mű mélyebb megértése akkor lehetséges, ha nemcsak a művet, hanem a személyt is ugyanabban a keretben értelmezzük. Az analóg fotográfia, a gyökerekhez való visszatérés felé való elmozdulás is jelen van, mivel a második évfolyamon ez képezi a fotográfia kurzus alapját. Bár csak vázlatosan vannak jelen, a bemutatott technikák arra szolgálnak, hogy a fontosat, az egyéni művészi kifejezést keretek közé helyezzék. Az ajánlott bibliográfia és filmográfia lehetőséget kínál az egyéni elmélyülésre, valamint új, a fotográfia kurzusban eddig nem vizsgált területek felé nyit. Olyanok felé, amelyeket majd a következő generáció fog megírni. A könyv illusztrációi ikonikus utalások a fotóművészet történetére, amelyekhez egyetemi hallgatók által készített fotográfiai gyakorlatok csatlakoznak. Oktatóként úgy érzem, hogy a diákok munkájának népszerűsítése teszi teljessé a munkám, és hálával tartozom nekik a fotózás iránti érdeklődésükért és szenvedélyükért. Nélkülük ez a kézikönyv értelmetlen lenne. The handbook comprises two major parts: an introduction to the technical side of photography (with the simplest ways of understanding and seeking information for one’s personal technical development) and an in-depth part of critical perception, image analysis, and deep study of the fields of photography. The book set out to establish a guideline for individual study, but more importantly for a perpetual pendulum swinging between the duality a student of photography faces, in particular: technique versus content, making versus theorizing the image. Not all students will become photographers, most of them will follow other, more attractive lines of study offered by this department, such as directing and camera operator, and some will be theorists or historians of photography. As a basic course that covers both aspects, it was a stylistic challenge to make a readable transition to simplicity, equally including descriptive elements for recommended body attire while making a photograph and introductory notions of John Berger’s or Susan Sontag’s philosophy. Sometimes the footnotes, containing extensive biographical data regarding the artist’s life, are meant to shorten the time needed for contextualization; an artist’s work is largely and organically influenced by their personal life. Thus deeper understanding can exist if we perceive not only the work but also the person in the same interpretive frame. Analogue photography, a shift towards going back to the roots, is also present, as it is the basis of the photography course in the second year of study. Although presented only schematically, the techniques are meant to put what is important, the individual artistic expression, into a well-outlined framework. The recommended bibliography and filmography offer opportunities for individual immersion as well as an opening to new territories unexplored in this photography course – one that will be written by the next generation. The illustrations in the book are iconic references to the history of photography, joined by some photography exercises by university students. As an educator, I feel fulfilled promoting the students’ work and feel indebted to them for their interest and passion for photography. Without them, this handbook would be meaningless.
Item Type: | Book |
---|---|
Additional Information: | Angol nyelvű cím: Photography Basics. Introductory Course |
Subjects: | L Education / oktatás > LT Textbooks / tankönyvek N Fine Arts / képzőművészet > N Visual arts (General) For photography, see TR / vizuális művészet általában P Language and Literature / nyelvészet és irodalom > PN Literature (General) / irodalom általában > PN1993 Motion Pictures / filmművészet |
Depositing User: | Beáta Szabó |
Date Deposited: | 19 Jun 2024 13:27 |
Last Modified: | 19 Jun 2024 13:29 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/197895 |
Actions (login required)
Edit Item |