REAL

Gyalogos átkelés és elsőbbségadás-szabályozás módszerei és továbbfejlesztési lehetőségeinek vizsgálata Vissim forgalomszimulációs programban = Exploring Methods and Potential Enhancements for Regulating Pedestrian Crossings and Priority Regulations in Vissim Traffic Simulation Software

Szigeti, Szilárd and Aba, Attila and Földes, Dávid (2024) Gyalogos átkelés és elsőbbségadás-szabályozás módszerei és továbbfejlesztési lehetőségeinek vizsgálata Vissim forgalomszimulációs programban = Exploring Methods and Potential Enhancements for Regulating Pedestrian Crossings and Priority Regulations in Vissim Traffic Simulation Software. In: XIV. Nemzetközi Közlekedéstudományi Konferencia : "A jövő útján navigálva". Közlekedéstudományi Egyesület, Győr, pp. 540-549. ISBN 9786156443304

[img]
Preview
Text
Sziget_Aba_Foldes_Gyalogosatkeles.pdf

Download (590kB) | Preview

Abstract

Kutatásunk során a Vissim forgalomszimulációs szoftver működését vizsgáltuk gyalogátkelőhely környezetében. Elsődleges fókuszterületünk az elsőbbségadás szabályozási módok működési elvének bemutatása, összevetésük, hiányosságaik feltárása, valamint a továbbfejlesztési lehetőségek bemutatása volt. Az elsőbbségi viszonyok szabályozására alapvetően kétféle mód áll rendelkezésre a Vissimben: konfliktusterület létrehozása, illetve prioritási szabályok beállítása. Az elsőbbségadás elmulasztását, illetve a gyalogosoknak a jármű távolságalapú átkelési döntéseit azonban ezen módok nem kezelik megfelelően. Ezért újfajta megközelítésben 10 méteres távolság intervallumonként hurokdetektorokat alkalmaztunk a járművek érzékelésére, valamint ezen alapuló „jelzőlámpás” szabályozási logikát vezettünk be a gyalogosok járműtávolság-alapú átkelési döntéseinek szimulálására. A valós gyalogos döntési mechanizmusokat a szoftveres környezetre implementáltuk, majd validáltuk a programban végzett módosításokat és értékeltük azok hatásait a szimulációs paraméterekre (futási idő, pontosság). A kidolgozott új megközelítés a valóságot jobban közelíti, így a forgalomszimulációk jósága fokozható. In our research we examined the operation of the Vissim traffic simulation software in the vicinity of a pedestrian crossing. Our primary focus was on presenting the functioning principles of priority regulation methods, comparing them, identifying their shortcomings, and demonstrating potential areas for improvement. While Vissim offers two fundamental modes for regulating priority - creating conflict zones and establishing priority rules – these modes do not adequately address issues such as failure to yield priority or pedestrians' distance-based crossing decisions. Therefore, we adopted a novel approach, employing loop detectors at 10-meter distance intervals to detect vehicles and implemented signal logic based on detector data to simulate pedestrians' distance-based crossing decisions. We implemented real and measured pedestrian decision-making mechanisms into the software environment, then validated the modifications made in the program and evaluated their effects on simulation parameters (execution time, accuracy). The developed new approach better approximates reality, thus enhancing the quality of traffic simulations.

Item Type: Book Section
Uncontrolled Keywords: forgalomszimuláció, gyalogos-átkelőhely, átkelési döntés, szabályozási logika, elsőbbségadás szabályozás; traffic simulation, pedestrian crossing, crossing decision, control logic, priority regulation
Subjects: H Social Sciences / társadalomtudományok > HE Transportation and Communications / Szállítás, hírközlés > HE1 Transportation / szállítás > HE11 Transport of persons / személyszállítás
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 24 Jun 2024 06:49
Last Modified: 24 Jun 2024 06:49
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/198045

Actions (login required)

Edit Item Edit Item