Gajdács, László (2023) A drónok vizuális láthatóságának jelentősége. REPÜLÉSTUDOMÁNYI KÖZLEMÉNYEK (1997-TŐL), 35 (2). pp. 157-168. ISSN 1417-0604
|
Text
18_gajdacs_157-168_RTK_2023_2.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
A hagyományos – légijármű-vezető által vezetett – repülőgépek (hagyományos légi járművek) repülése folyamán nélkülözhetetlen, hogy láthatók legyenek a környezetük számára. Ez megvalósulhat egyrészt olyan műszaki rendszerek alkalmazásával – passzív és aktív radarrendszerek –, amelyek segítségével láthatóvá, illetve beazonosíthatóvá válnak a légi forgalmi irányítás számára. Azonban ezek a légi járművek láthatóvá válhatnak különböző fénytechnikai világítások használatával is, amelynek köszönhetően vizuálisan is észrevehetők (szabad szemmel jól láthatók) lesznek közvetlen környezetük számára. A pilóta nélküli légi járművek fedélzetén találkozhatunk különböző „világítási rendszerekkel”, azonban ezek alkalmazására még csak korlátozottan vannak előírások az Európai Unióban, így Magyarországon is. A drónok biztonságos integrálása a hagyományos légi közlekedési rendszerbe, illetve azonosításuk megvalósítása napjainkban is kiemelt feladatnak számít szerte a világon. Megítélésem szerint fontos lenne a pilóta nélküli légi járművek vizuális láthatósága jogi és műszaki környezetének megteremtése. Ezen publikáció ennek a problémakörnek a jelentőségére és jelenlegi állapotára kíván rávilágítani.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | láthatóság; vizuális; drón; Megvilágítás; jogszabály; repülésbiztonság; |
Subjects: | T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > T2 Technology (General) / műszaki tudományok általában T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics / járműtechnika, repülés, űrhajózás |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 26 Jun 2024 06:33 |
Last Modified: | 26 Jun 2024 06:33 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/198621 |
Actions (login required)
![]() |
Edit Item |