Bokor, Julianna and Bartha, Csilla and Hattyár, Helga (2018) Két módszer között – egy empirikus vizsgálat szurdopedagógusok körében = Between Two Methods – An Empirical Analysis with Teachers of the Deaf. ANYANYELV-PEDAGÓGIA : LEKTORÁLT SZAKFOLYÓIRAT KUTATÓKNAK, OKTATÓKNAK, PEDAGÓGUSOKNAK, 11 (2). pp. 5-19. ISSN 2060-0623
Text
Anyp_XI_2018_2_1.pdf Restricted to Repository staff only Download (857kB) | Request a copy |
Abstract
A korai nyelvi hozzáférés a nyelvi és kognitív fejlődés kulcsa. A hallássérült gyermekek esetében a jelnyelv jelenti azt a hozzáférhető nyelvet, amely biztosítja számukra a tudás és a tananyag elérését. A kutatás egy 2009-ben publikált felmérést ismétel meg részlegesen, szociolingvisztikai keretbe helyezve. Annak megismerését tűzte ki célul, hogy hogyan változott a siketek speciális oktatási intézményeiben tanító (gyógy)pedagógusok véleménye, attitűdje az elmúlt 10 évben a jelnyelvvel, valamint az érvényben levő verbális-auditív és a bevezetésre váró bilingvális oktatással kapcsolatban. Emellett a vizsgálat feltérképezte azt, hogy milyen előnyei és hátrányai ismertek az említett képzési formáknak, illetve milyen további összefüggések tárhatók fel az oktatási gyakorlatban alkalmazott nyelv és az oktatás eredményessége között. Noha a vizsgálat alacsony számú adatközlő részvételével készült, egyértelmű tendenciák rajzolódtak ki az adatok elemzése során. Early language access is the key to language and cognitive development. For hearing-impaired children, sign language is the accessible language that ensures access to knowledge and learning materials for them. This study partially repeats an investigation published in 2009 placing it into a sociolinguistic frame. It aims to find out how special education teachers‘ attitude at institutions for the deaf has changed towards the current auditory-verbal education and towards bilingual education to be introduced in the last ten years. In addition, this study has also explored what advantages and disadvantages are known of these training forms and what further connections can be revealed between the language of instruction and the efficiency of teaching. Although the investigation has been carried out with a small number of respondents, clear tendencies have been outlined during data analysis.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | siketoktatás, jelnyelv, bilingvális oktatás, auditív-verbális oktatás; deaf education, sign language, bilingual education, auditory-verbal education |
Subjects: | L Education / oktatás > LB Theory and practice of education / oktatás elmélete és gyakorlata |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 25 Jun 2024 12:16 |
Last Modified: | 25 Jun 2024 12:16 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/198635 |
Actions (login required)
Edit Item |