Molnár, Dávid (2024) Munkásmozgalmi irányzatok és az iparostanoncoktatás kérdése Egerben a dualizmus időszakában. Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio paedagogica, 45. pp. 67-82. ISSN 26309742
|
Text
2_2_Molnár Dávid.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
A 19. század folyamán Magyarországon lezajló modernizáció egyik fontos hozománya volt az alfabetizáció elterjedése a lakosság körében. A lassú folyamatot felgyorsították a különböző közoktatást érintő reformok, melyeknek köszönhetően a századfordulóra a magyar népesség közel kétharmada tudott írni és olvasni.1 A népiskolai rendszer létrejöttének következtében az e képességet elsajátítók jelentős része első generációs írni-olvasni tudó volt, társadalmi helyzetét tekintve pedig paraszt vagy munkás származású. Mindezek következtében az alsóbb néprétegek számára is lehetővé vált az információs csatornákba való bekapcsolódás. A modern állami adminisztráció lakosságot érintő vonatkozásai mellett a tágabb értelemben vett közügyek is értelmezhetővé váltak a paraszt- és munkásemberek számára. Az olvasás a mindennapi életben való boldogulás mellett azonban passziót, a szabadidő eltöltésének egy lehetséges módját is jelentette. Az újságok, brossúrák, könyvek és pamfletek a sok esetben zárt társadalmi struktúrákba rekedt embereknek jelentettek intellektuális kikapcsolódást.
Actions (login required)
Edit Item |