REAL

Hazai bitumenek viselkedési fokozatának meghatározása hét magyarországi tesztparcellára a REMO klímamodell meteorológiai adatai alapján

Herceg, András (2024) Hazai bitumenek viselkedési fokozatának meghatározása hét magyarországi tesztparcellára a REMO klímamodell meteorológiai adatai alapján. ÚTÜGYI LAPOK: A KÖZLEKEDÉSÉPÍTÉSI SZAKTERŰLET MÉRNÖKI ÉS TUDOMÁNYOS FOLYÓIRATA, 12 (19). pp. 17-27. ISSN 2416-2175

[img]
Preview
Text
UL_19_02.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (672kB) | Preview

Abstract

Az útpályaszerkezetek üzemeltetésük során a forgalmi terhelésen túl éghajlati hatásoknak is kitettek. Ennek jelentőségét felismerve az USA-ban a 20. század utolsó évtizedében új bitumenosztályozási rendszert fejlesztettek ki és integráltak az American Strategic Highway Research Program (SHRP) -ba. Az amerikai eredmények alapján, Magyarországon már 1995-ben létesült SHRP kötőanyagszabvány szerinti vizsgálatokra alkalmas laboratórium, és elindult a bitumenek SHRP megfelelőségi vizsgálata. Az akkortájt innovatív folyamat azonban megszakadt, így hazánkban jelenleg az útbitumenek osztályozása jellemzően a hagyományos vizsgálati eljárások alapján történik. A viselkedésalapú kötőanyagszabvány kulcsparamétere a viselkedési fokozatok (Performance Grade (PG X-Y)) rögzítése, ami ugyan a magyar klimatikus adatok feldolgozását követően a kilencvenes években megtörtént, de mára aktualizálásra szorul. Jelen cikk egy olyan kutatás módszertani eredményeit mutatja be, ahol a kiválasztott 7 magyarországi vizsgálati cella (Budapest, Eger, Debrecen, Szeged, Kaposvár, Veszprém, Szombathely) hőmérsékleti adatait felhasználva a jelenlegi és a jövőre prognosztizált klimatikus viszonyok is figyelembevételre kerültek. A kiválasztott cellák Magyarország 7 tervezési-statisztikai régióját veszik figyelembe úgy, hogy mindegyik régióból 1-1 város került kiválasztásra. A kiválasztott 7 cella alapján kapott eredmények természetesen még nem általánosíthatóak hazánkra, de indokolttá teszik, hogy egy egész országot lefedő, rácspont alapú („sokpontos”) kutatás során szükséges a hazai viselkedési fokozatok újra meghatározása.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Viselkedési fokozat (PG), PG klíma zónák, SHRP program
Subjects: T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > T2 Technology (General) / műszaki tudományok általában
T Technology / alkalmazott, műszaki tudományok > TE Highway engineering. Roads and pavements / közlekedésmérnöki, útépítési technika
SWORD Depositor: MTMT SWORD
Depositing User: MTMT SWORD
Date Deposited: 05 Jul 2024 09:34
Last Modified: 05 Jul 2024 09:34
URI: https://real.mtak.hu/id/eprint/199380

Actions (login required)

Edit Item Edit Item