Simon, István Ágoston and Simonné Kajtár, Gabriella (2018) A gyógytestnevelés jelentősége a szekunder rehabilitáció és egészségfejlesztés folyamatában – A megújulás szükségessége és irányai = Significance, reorientation, need for renewal of adapted physical education in the secondary rehabilitation and health development process. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS, 59 (1). pp. 37-44. ISSN 1786-2434
|
Text
10653-Cikkszovege-47108-1-10-20230330.pdf - Published Version Available under License Creative Commons Attribution. Download (206kB) | Preview |
Abstract
Örvendetes, hogy Magyarországon egyre nagyobb publicitást kap az egészség megőrzésével, fejlesztésével kapcsolatos tevékenységek jelentőségének hangsúlyozása. Hazánkban a fiatal, a felnőtt és az idős lakosság egészségi állapotának minősége még nem éri el akívánt szintet, ezért szükség van olyan tevékenységek propagálására, amelyek elősegítik a lakosság egészségének minél magasabb szintre emelését. Ezek közé tartozik a gyógytestnevelés is, amely Európában egyedülálló módon – a problémák ellenére is – magas szintű szervezettséggel és megfelelő hatékonysággal valósítja meg az iskolai rehabilitációt, és segíti a tanulók egészségfejlesztését. A több mint 100 éve szervezett formában megvalósuló gyógytestnevelést napjainkban számos probléma és új körülmény övezi, amelyek részben negatívan befolyásolják hatékonyságát, ugyanakkor új lehetőséget mutatnak. Szükségessé vált a gyógytestnevelés fogalmának, céljainak, feladatainak újradefiniálása, a rehabilitáció és az egészségfejlesztés folyamatában betöltött szerepének meghatározása, a fejlesztés irányainak kijelölése. | It is encouraging that in Hungary the significance of activities in connection with health preservation and development are publicised more and more widely. The quality of health con-dition of the young, adult and older population has not still achieved the required level in our country for that reason there is a need for promoting activities that encourage upgrading the health of Hungary’s population. These activities include adapted physical education, which, uniquely in Europe – and despite the problems – pursues school rehabilitation and health development in an adequate and effective manner and with an appropriate degree of organization. Although adapted physical education has been functioning in an organized way for more than 100 years, it has to face several problems and new circumstances, which have a negative impact on its efficiency, but on the other hand, provide new opportunities as well. The new situation makes it necessary to redefine the concept, objectives and tasks of adapted physical education as well as to define the frames of development and its role in the rehabilitation and health development process.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | gyógytestnevelés, szekunder rehabilitáció, megújulás | adapted physical education, secondary rehabilitation, renewal |
Subjects: | G Geography. Anthropology. Recreation / földrajz, antropológia, kikapcsolódás > GV Recreation Leisure / szabadidő, szórakozás > GV557-GV558 Sport and fitness sciences / Sport és fitnessztudományok R Medicine / orvostudomány > RA Public aspects of medicine / orvostudomány társadalmi szerepe > RA0421 Public health. Hygiene. Preventive Medicine / közegészségügy, higiénia, betegség-megelőzés R Medicine / orvostudomány > RZ Other systems of medicine / orvostudomány egyéb területei |
SWORD Depositor: | MTMT SWORD |
Depositing User: | MTMT SWORD |
Date Deposited: | 10 Jul 2024 12:35 |
Last Modified: | 10 Jul 2024 12:36 |
URI: | https://real.mtak.hu/id/eprint/199757 |
Actions (login required)
Edit Item |